Bekijk hét totaaloverzicht van álle communicatiemiddelen
Download de poster (PDF). Alle 115 communicatiemiddelen, onderverdeeld in 29 duidelijke categorieën.
Conversiewerkers helpt je graag op weg. Dit is het totaaloverzicht van marketingcommunicatiemiddelen. Aan de slag!
Download de poster (PDF). Alle 115 communicatiemiddelen, onderverdeeld in 29 duidelijke categorieën.
Om jouw doelgroep te bereiken zet je marketingcommunicatie in. Televisie, AdWords, E-mailings. Niet los uiteraard. Marketingcommunicatiemiddelen zijn onderdeel van een geïntegreerde marketingcommunicatie-strategie en plan.
Bij grote organisatie worden deze communicatiemiddelen ook wel Above The Line genoemd. Deze middelen zijn duur en worden ingezet om te bouwen aan naamsbekendheid en imago. Er wordt vaak op hoger niveau in de organisatie beslist over de inzet. Dat hogere niveau verklaart de term Above ‘The Line’. Ook deze traditionele middelen worden steeds digitaler.
Bij sponsoring verbind je jouw merk aan een persoon, een voetbalclub, goed doel of een prijs. Sponsoring draagt bij aan je naamsbekendheid en imago. Sponsoring is niet geschikt om snel de verkopen mee te stimuleren.
Je kunt als bedrijf een evenement sponsoren, adopteren of organiseren. Een zakelijke beurs. Een cabaret-prijs of een racing event. Ook deze vorm van marketingcommunicatie draagt bij aan imago en naamsbekendheid, en is niet geschikt voor directe sales.
Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina’s dikke SEO-boek. Download gratis.
Bij P.R. zoek je zelf de publiciteit op of kom je in de publiciteit terecht. P.R. op eigen initiatief valt onder de Marketingcommunicatiemiddelen. Free Publicity wordt dit ook wel genoemd. Je publiceert dan eigen onderzoek, een trend of opinie. Of je mengt je in een openbare discussie.
Je kent ze wel. De enthousiaste verkopers met bedrijfsjassen. Ze komen langs aan de deur, staan bij NS-stations of midden in de winkelstraat. Meestal promoten ze een krant, een goed doel of een telefoonmaatschappij. Bij persoonlijke verkoop gaat het primair om het stimuleren van verkoop. Maar persoonlijke verkoop is ook een promotiemiddel. Het vergroot de naamsbekendheid.
Post. Het bestaat nog. En het is een zinvol Marketingcommunicatiemiddel. Post is namelijk gepersonaliseerd, en mag je – in principe – gewoon ongevraagd toesturen. Dit is bij e-mailmarketing strikt verboden. Daarom biedt post kansen. Omdat de hoeveelheid post die we tegenwoordig ontvangen klein is, valt jouw postmailing extra op. Post is wel een duur marketingcommunicatiemiddel, met name door de porto.
Online marketing of Google Advertising lijkt als marketingcommunicatiemiddel op traditioneel adverteren, met als groot verschil dat je conversies snel kunt realiseren en doormeten. Bovendien kun je advertenties personaliseren via big data en marketing automation.
Het goed inrichten van digitale marketingcommunicatie-advertenties wordt gedaan door een online marketeer of een online marketingbureau. Google biedt “Academy for Ads” aan waarmee je gecertificeerd Google Advertising verkoper kunt worden.
1. SEA (Search Engine Advertising): adverteren bij Google of Bing.
2. Affiliate marketing: jouw producten verkopen via andere websites.
3. Display Advertising: adverteren op andere websites.
SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine Optimalisatie) gaat over gevonden worden in Google. Dit lijkt op de traditionele situatie waarin klanten jouw winkel moeten vinden in een stad. Je wilt dat klanten jouw winkel ontdekken. Bij SEO gaat het dan om jouw online winkel. De content marketeer zorgt dat Google en andere zoekmachines jouw website vinden.
Door content te creëren op of voor de website van anderen, kun je jouw merk onder de aandacht brengen. Dit is een vorm van online branding en naamsbekendheid. Jouw merk, dienst of product kan bekend worden via social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube.
Jouw merk kan bekend worden via social media. Social media zijn het totaal van Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Pinterest, LinkedIn, etc. Voor social media marketing heb je eerst mensen nodig die jouw bedrijf willen volgen. Ook moet je content creëren die ‘iets’ met deze mensen doet. Engaging content heet dat.
Bekijk ook het marketingcommunicatie-model dat Conversiewerkers ontwikkelde.
Wat je op social media plaatst, hangt af van wat je te vertellen hebt. Het hangt dus af van jouw marketingcommunicatie-boodschap. Dat kan een blog zijn, een post van iemand anders, een vlog, een filmpje of een presentatie. De vorm maakt niet uit. Als het maar bijdraagt aan jouw KPI’s.
Social media kunnen zowel organisch als commercieel worden ingezet. Je kunt posts ‘gewoon’ plaatsen, je kunt post ‘promoten’ of je start een advertentiecampagne voor posts. In de eerste situatie (plaatsen) hoort social meer bij content marketing. In het tweede situatie (promoten of adverteren) bij online marketing.
Marketingcommunicatiemiddelen als term stamt uit het oude marketingdenken. In die tijd speelden online marketing en digital marketing bijna geen rol. Die oude marketingcommunicatiemiddelen bestaan nog steeds. Maar er zijn veel moderne communicatiemiddelen bijgekomen. Hun aantal groeit elk jaar.
Lees ook: Pagerank in Google verbeteren
De marketingcommunicatiemiddelen die jij inzet voor een campagne hangen volledig af van 4 dingen. Houd rekening met het doel, de doelgroep, de planning en het budget van een marketingcommunicatie-campagne. Deze onderdelen zitten verankerd in jouw marketingcommunicatie-plan.
De vraag: “Wat zijn marketingcommunicatiemiddelen” is nu beantwoord. Het totaaloverzicht op deze pagina is echter niet compleet. Zeker digitaal komen er steeds nieuwe communicatiemiddelen. Binnen marketingcommunicatie is een gouden regel: bijblijven en de actualiteit bewaken.
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?
Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina.
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.
"*" geeft vereiste velden aan
Verbeter je marketing en conversie. Ontvang gratis onze marketing insights.
"*" geeft vereiste velden aan