Marketingcommunicatiemiddelen – totaaloverzicht

Conversiewerkers helpt je graag op weg. Dit is het totaaloverzicht van marketingcommunicatiemiddelen. Aan de slag!

Bekijk hét totaaloverzicht van álle communicatiemiddelen

Download de poster (PDF). Alle 115 communicatiemiddelen, onderverdeeld in 29 duidelijke categorieën.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat zijn marketing-communicatiemiddelen?

Om jouw doelgroep te bereiken zet je marketingcommunicatie in. Televisie, AdWords, E-mailings. Niet los uiteraard. Marketingcommunicatiemiddelen zijn onderdeel van een geïntegreerde marketingcommunicatie-strategie en plan.

 

 

Traditionele marketingcommunicatiemiddelen

  • Radio, Televisie, Outdoor en Advertenties

    Bij grote organisatie worden deze communicatiemiddelen ook wel Above The Line genoemd. Deze middelen zijn duur en worden ingezet om te bouwen aan naamsbekendheid en imago. Er wordt vaak op hoger niveau in de organisatie beslist over de inzet. Dat hogere niveau verklaart de term Above ‘The Line’. Ook deze traditionele middelen worden steeds digitaler.

    • Televisie
      – Reguliere televisie
      – Netflix, Prime, Disney, NPO+
      – Youtube, Vimeo,
    • Radio v.s Spotify
    • Advertenties v.s. Adwords

 

  • Sponsoring

    Bij sponsoring verbind je jouw merk aan een persoon, een voetbalclub, goed doel of een prijs. Sponsoring draagt bij aan je naamsbekendheid en imago. Sponsoring is niet geschikt om snel de verkopen mee te stimuleren.

 

  • Events

    Je kunt als bedrijf een evenement sponsoren, adopteren of organiseren. Een zakelijke beurs. Een cabaret-prijs of een racing event. Ook deze vorm van marketingcommunicatie draagt bij aan imago en naamsbekendheid, en is niet geschikt voor directe sales.

Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina’s dikke SEO-boek. Download gratis.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vervolg traditionele
marketingcommunicatiemiddelen

 

  • P.R. (Public Relations)

    Bij P.R. zoek je zelf de publiciteit op of kom je in de publiciteit terecht. P.R. op eigen initiatief valt onder de Marketingcommunicatiemiddelen. Free Publicity wordt dit ook wel genoemd. Je publiceert dan eigen onderzoek, een trend of opinie. Of je mengt je in een openbare discussie.

 

  • Persoonlijke promotie

    Je kent ze wel. De enthousiaste verkopers met bedrijfsjassen. Ze komen langs aan de deur, staan bij NS-stations of midden in de winkelstraat. Meestal promoten ze een krant, een goed doel of een telefoonmaatschappij. Bij persoonlijke verkoop gaat het primair om het stimuleren van verkoop. Maar persoonlijke verkoop is ook een promotiemiddel. Het vergroot de naamsbekendheid.

 

  • Mailing per post

    Post. Het bestaat nog. En het is een zinvol Marketingcommunicatiemiddel. Post is namelijk gepersonaliseerd, en mag je – in principe – gewoon ongevraagd toesturen. Dit is bij e-mailmarketing strikt verboden. Daarom biedt post kansen. Omdat de hoeveelheid post die we tegenwoordig ontvangen klein is, valt jouw postmailing extra op. Post is wel een duur marketingcommunicatiemiddel, met name door de porto.

Digitale marketingcommunicatiemiddelen

 

  • Digitaal Adverteren: SEA, Affiliates en Display Advertising

Online marketing of Google Advertising lijkt als marketingcommunicatiemiddel op traditioneel adverteren, met als groot verschil dat je conversies snel kunt realiseren en doormeten. Bovendien kun je advertenties personaliseren via big data en marketing automation.

Het goed inrichten van digitale marketingcommunicatie-advertenties wordt gedaan door een online marketeer of een online marketingbureau. Google biedt “Academy for Ads” aan waarmee je gecertificeerd Google Advertising verkoper kunt worden.

1. SEA (Search Engine Advertising): adverteren bij Google of Bing.
2. Affiliate marketing: jouw producten verkopen via andere websites.
3. Display Advertising: adverteren op andere websites.

  • SEO / Content Marketing

    SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine Optimalisatie) gaat over gevonden worden in Google. Dit lijkt op de traditionele situatie waarin klanten jouw winkel moeten vinden in een stad. Je wilt dat klanten jouw winkel ontdekken. Bij SEO gaat het dan om jouw online winkel. De content marketeer zorgt dat Google en andere zoekmachines jouw website vinden.

 

  • Gastblogs

    Door content te creëren op of voor de website van anderen, kun je jouw merk onder de aandacht brengen. Dit is een vorm van online branding en naamsbekendheid. Jouw merk, dienst of product kan bekend worden via social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube.

 

  • Social media 

    Jouw merk kan bekend worden via social media. Social media zijn het totaal van Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Pinterest, LinkedIn, etc. Voor social media marketing heb je eerst mensen nodig die jouw bedrijf willen volgen. Ook moet je content creëren die ‘iets’ met deze mensen doet. Engaging content heet dat.

Bekijk ook het marketingcommunicatie-model dat Conversiewerkers ontwikkelde.

 

Bijdragen aan KPI

Wat je op social media plaatst, hangt af van wat je te vertellen hebt. Het hangt dus af van jouw marketingcommunicatie-boodschap.  Dat kan een blog zijn, een post van iemand anders, een vlog, een filmpje of een presentatie. De vorm maakt niet uit. Als het maar bijdraagt aan jouw KPI’s.

Organisch en commercieel

Social media kunnen zowel organisch als commercieel worden ingezet. Je kunt posts ‘gewoon’ plaatsen, je kunt post ‘promoten’ of je start een advertentiecampagne voor posts. In de eerste situatie (plaatsen) hoort social meer bij content marketing. In het tweede situatie (promoten of adverteren) bij online marketing.

Marketingcommunicatiemiddelen: digitaal of traditioneel

Marketingcommunicatiemiddelen als term stamt uit het oude marketingdenken. In die tijd speelden online marketing en digital marketing bijna geen rol. Die oude marketingcommunicatiemiddelen bestaan nog steeds. Maar er zijn veel moderne communicatiemiddelen bijgekomen. Hun aantal groeit elk jaar.

Middelen in het marketing- en communicatieplan

De marketingcommunicatiemiddelen die jij inzet voor een campagne hangen volledig af van 4 dingen. Houd rekening met het doel, de doelgroep, de planning en het budget van een marketingcommunicatie-campagne. Deze onderdelen zitten verankerd in jouw marketingcommunicatie-plan.

 

Verwant aan marketingcommunicatiemiddelen?

De vraag: “Wat zijn marketingcommunicatiemiddelen” is nu beantwoord. Het totaaloverzicht op deze pagina is echter niet compleet. Zeker digitaal komen er steeds nieuwe communicatiemiddelen. Binnen marketingcommunicatie is een gouden regel: bijblijven en de actualiteit bewaken.

 

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WhatsApp met ons