Ontdek alle 115 communicatie-middelen in ons overzicht

Welke communicatiemiddelen zet jij in als bedrijf? Het antwoord op die vraag begint met overzicht. En daarom zetten wij alle middelen op een rij.

115 communicatiemiddelen in 14 categorieën

Alle 115 middelen kunnen worden opgedeeld in 14 categorieën. Klik op een categorie en bekijk de communicatiemiddelen

115 communicatiemiddelen - poster

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
sketch

Broadcast media

Broadcast media, waaronder radio, televisie en on-demand streaming, zijn belangrijke communicatiemiddelen waarmee je een breed publiek kan bereiken. Deze platforms verspreiden effectief nieuws, entertainment en informatie. Ze spelen een belangrijke rol in onze dagelijkse communicatie.

1. Radio (landelijk, lokaal, streaming)

Radiocommercials kunnen landelijk, lokaal en online worden ingezet. Landelijke advertenties bieden groot bereik maar zijn duur, vooral tijdens populaire zendtijden en programma’s. Lokale radiocommercials bereiken een specifiek en betrokken publiek, ideaal voor lokale bedrijven. Online radiocommercials bieden flexibiliteit om zowel op grote landelijke en op kleine online zenders te adverteren, hoewel kleinere zenders vaak een beperkter bereik hebben.

Voorbeelden van landelijke zenders zijn Q-Music en Radio 538, lokale zenders zijn Omroep Zeeland en RTV Rijnmond, en online zenders zijn onder andere Worldwide FM en Rinse Radio.

 

2. Televisie (landelijk, lokaal, streaming)

Landelijke of lokale aandacht voor jouw boodschap. Dat kan via het communicatiemiddel televisie. Kosten? Meestal veel. Zeker als je zendtijd wilt inkopen bij populaire programma’s of populaire kijktijden.

Voorbeeld: Adverteren in het reclameblok van een voetbalwedstrijd op het WK. Duur!!

 

3. On – demand streaming

Adverteren op platformen waar je on-demand video’s kan kijken. On-demand is letterlijk vertaald: video bekijken op aanvraag. In 2019 werd er al meer naar video’s on-demand gekeken dan naar reguliere televisie. Een interessant marketingcommunicatiemiddel dus.

Voorbeeld: Adverteren op NPO Start

olaf

Laat ons de juiste combinatie bepalen

Bij Conversiewerkers maken we al 12 jaar de juiste mix van communicatiekanalen. Zo maken we bedrijven sterker.

sketch website

Content / SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. SEO gaat over het optimaliseren van je website voor zoekmachines zodat je website hoger in de zoekresultaten komt. SEO richt zich daarbij op zoekwoorden, content, linkbuilding, sitestructuur en techniek.

4. Zichtbaar in zoekmachines (Google e.d.)

Met ‘zichtbaar worden’ bedoelen we hoe goed mensen jouw website vinden in de ‘gratis’ vermeldingen van Google. Ook wel Google Search genoemd. De betaalde vermeldingen zijn Google Ads. Een hogere positie in zoekmachines is belangrijk. Maar liefst 44% van de gebruikers klikt op de nr 1. positie in Google. Op de nummer 7 wordt nog maar 13% geklikt (bron: Searchmetrics).

Voorbeeld: Je verkoopt deurmatten. Jouw homepage bevat een SEO-tekst geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘deurmat kopen’. Wie de zoekterm ‘deurmat kopen’ Googelt, ziet jouw website tussen de zoekresultaten. 

 

5. Zichtbaar in Google Maps

Via jouw Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) kan je zichtbaar worden in Google Maps. Dit doe je door jouw dienst/product te vermelden in je bedrijfsnaam. Tikt iemand in de buurt jouw dienst/product in op Google Maps? En wordt deze term vermeld in jouw bedrijfsprofiel? Dan wordt jouw profiel getoond.

Voorbeeld: Ben je een communicatiebureau? Zet dit dan in je naamsvermelding. Op deze manier begrijpt Google dat jij een communicatiebureau bent, en wordt jouw bedrijf getoond in Google Maps. 

 

6. Zichtbaar in webshops

Zichtbaar zijn in webshops kan de verkoop van jouw producten bevorderen. Dit kun je bereiken door je productomschrijvingen en zoekwoorden te optimaliseren. Wanneer iemand jouw product zoekt in de webshop en jouw beschrijving bevat de juiste termen, dan wordt jouw product getoond.

Voorbeeld: Verkoop je handgemaakte kaarsen? Vermeld dit dan duidelijk in de producttitel en beschrijving. Op deze manier begrijpt de webshop dat jij handgemaakte kaarsen aanbiedt en wordt jouw product getoond bij relevante zoekopdrachten.

 

7. Gastblog schrijven

Door een gastblog aan te leveren, zet je jezelf neer als specialist in een bepaald vakgebied. De lezers van de blog zijn geïnteresseerd in het onderwerp, wat hen vaak potentiële klanten maakt. Een specialistische gastblog kan de lezers overhalen contact met jou op te nemen. Daarnaast is het altijd aan te raden om een link naar je eigen website te verwerken in de gastblog. Dit levert een extra backlink én meer websitebezoekers op, wat weer goed is voor je positie in Google.

Voorbeeld: De gastblogs die directeur Olaf Geysendorpher van Conversiewerkers schrijft voor Frankwatching. 

 

8. Advertorial / betaald blog

Een advertorial heeft de opzet van een redactioneel artikel, maar maakt tegelijkertijd reclame voor bijvoorbeeld een bedrijf, merk, organisatie of event. Het is dus een advertentie, gegoten in een fijn leesbaar verhaal.

Voorbeeld: Een lokaal magazine bestaat dankzij sponsors. Één van die sponsors is een woonwinkel. Als ruil, wordt in het magazine een advertorial geplaatst over de woonwinkel. 

 

9. Linkruil / Linkbuilding

Een linkruil vindt plaats wanneer website A en website B naar elkaar doorlinken. Via linkruil kan je meer inbound links verkrijgen. Inbound links zijn links vanaf een andere website naar jouw website. Maar let op: Google kán het uitruilen van links afstraffen, waarmee je al je opgebouwde link-autoriteit in Google kan verliezen.

Voorbeeld: Je plaatst een gastblog op een bekende website in jouw vakgebied, en linkt daarin door naar de dienstenpagina op jouw website. 

sketch communicatiemiddelen

Directe mail / E-mail

Via e-mails blijf je (periodiek) onder de aandacht bij (potentiële) klanten. Je kan inspiratie beiden, aanbiedingen doen, relevante informatie sturen. Vaak is het belangrijkste doel van de mail: bezoek naar de website genereren en het aantal verkopen/leads verhogen.

10. Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een opgemaakte e-mail met daarin updates, aanbiedingen en informatie vanuit een bedrijf. Nieuwsbrieven worden meestal gestuurd om onder de aandacht te blijven bij de klanten, websitebezoek te genereren en producten/diensten te promoten. Voor het opmaken en versturen van de nieuwsbrieven wordt vaak gebruik gemaakt van e-mail marketing software, zoals GetResponse of MailChimp.

Voorbeeld: Mensen die een aankoop doen bij een online schoenenwinkel, stemmen in met het ontvangen van de maandelijkse nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief worden de nieuwste sneakers gepromoot en schoenentrends uitgelicht. 

 

11. Direct e-mailing / automation

Via direct e-mailing breng je een bepaalde dienst of product onder de aandacht bij een specifieke doelgroep. Direct e-mailing is een ander woord voor commerciële e-mailing. Je brengt iets direct onder de aandacht bij de (potentiële) klant. Via marketing automation ontvangen website-bezoekers en klanten geautomatiseerde e-mail- en marketinguitingen. Het gedrag van klanten (bijv. het klikgedrag op jouw website en de open-ratio van nieuwsbrieven) wordt gekoppeld aan hun profiel. Op basis daarvan wordt er een persoonlijke marketingacties opgezet, specifiek gericht op de klant.

Voorbeeld: Een mail van HelloFresh met daarin een kortingscode voor 10% korting op je volgende maaltijdbox. 

 

12. Commerciële post-mailing

Een commerciële mailing is een verrassende manier om bij jouw doelgroep onder de aandacht te komen. Verzamel gegevens van de bedrijven, of nog specifieker: werknemers / eigenaren van bedrijven die je wilt benaderen om jouw diensten te promoten. Stuur een brief, brochure of kaartje op.

Voorbeeld: Bij Conversiewerkers verzamelden we gegevens van eigenaren, communicatie-verantwoordelijken en marketingmanagers van bedrijven in regio Zeeland. We stuurden iedereen een gepersonaliseerde brief + een brochure. 

 

13. Huis-aan-huis flyer

Wil je een bepaalde regio, gemeente of provincie kennis laten maken met jouw bedrijf of product? Een huis-aan-huis flyer kan je helpen om een product of dienst (lokaal) te promoten.

Voorbeeld: Een nieuwe hamburgerzaak in de stad flyert bij alle huishoudens in het centrum + 3 omliggende wijken. 

 

14. Flyer in webbestelling

Je runt een webshop en stuurt producten naar klanten thuis. Voeg een flyer toe aan de webbestelling om klanten aan te sporen meer producten bij je te bestellen.

Voorbeeld: Een flyer met daarop een code waarmee de klant 20% korting krijgt op zijn/haar volgende aankoop. 

 

15. Administratieve post

Administratieve post is heel praktische post. Denk aan facturen of betalingsherinneringen. Door deze post op te maken in de huisstijl, wordt het een communicatiemiddel.

Voorbeeld: Een brief van de Belastingdienst. Niet de meest leuke brieven om te ontvangen. Maar wél inclusief logo en huisstijl van de Belastingdienst. 

 

16. Adverteren in mailing van een ander bedrijf

Met mailing bedoelen we in dit geval: post of een pakketje vanuit een bedrijf. Als bedrijf of organisatie kan je adverteren in uitingen van een ander bedrijf of organisatie. Denk aan adverteren in magazines, flyers, inspiratiemagazines of het versturen van een uiting in pakketten (flyer in pakket stoppen).

Voorbeeld: In het magazine van de Albert Heijn, de Allerhande, staan veel verschillende advertenties.

 

17. Sms en pushberichten

Sms biedt een directe manier om belangrijke informatie te delen, zoals orderbevestigingen, afspraakherinneringen of exclusieve aanbiedingen. Dit is een nuttige manier om direct contact te leggen met klanten.

Pushberichten worden verzonden via apps naar de startschermen van telefoons. Ze zijn ideaal voor het versturen van realtime-updates, zoals nieuwe productlanceringen, kortingsacties of nieuwsberichten. Pushberichten trekken direct de aandacht van gebruikers en stimuleren interactie met de app.

 

18. Proximity marketing

Proximity marketing maakt gebruik van technologieën zoals Bluetooth, WiFi, NFC en GPS om klanten in de nabijheid gerichte berichten en aanbiedingen te sturen op basis van hun locatie.

Voorbeeld: een kledingwinkel kan klanten die langslopen een melding sturen over een exclusieve korting op nieuwe collecties. Dit kan klanten direct aanspreken en stimuleren om de winkel binnen te gaan.

sketch schrijven

Earned media

Earned Media betekent gratis publiciteit. Dit is het enige communicatiemiddel waarop weinig invloed hebt. Je kunt via P.R proberen om gratis publiciteit te krijgen. Maar wat journalisten, bloggers of moderators op Wikipedia uiteindelijk over jou melden, is aan hen. Niet aan jou.

19. Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame komt niet vanuit een bedrijf, maar juist vanuit de klanten. Wanneer klanten enthousiast zijn over een product/dienst/bedrijf, praten ze hierover met kennissen, vrienden, familie en collega’s. Op deze manier krijgt het product/dienst/bedrijf meer bekendheid. Mond-tot-mond reclame is een erg effectieve vorm van reclame. Aanbevelingen van bekenden vinden mensen betrouwbaarder dan aanbevelingen/reclames vanuit een bedrijf.

Voorbeeld: Een nieuwe kledingboetiek opent in een dorp. De doelgroep, meiden in de leeftijd 10-18, zijn dolenthousiast. Ze bespreken de opening met elkaar op school. Tijdens de officiële opening staan er 200 meiden in de rij.

 

20. Reviews

Reviews spelen op je Google Bedrijfspagina een grote rol. Deze worden prominent getoond. Scoor je slecht? Grote kans dat veel potentiële klanten afhaken. Vraag tevreden klanten daarom altijd om een review. Gebruik hiervoor de handige Google-link die je eenvoudig zelf maakt.

Voorbeeld: onze eigen Google Bedrijfspagina 

 

21. Wikipedia, Goede vraag

Wikipedia biedt informatie. Reclame hoort er niet thuis. Maar ben je groot genoeg dan wordt er een informatief stukje tekst over je geschreven. Ook portal-websites, zoals Startpagina, of andere informatie-websites, kunnen jou vermelden. Je invloed hierop is meestal beperkt.

Voorbeeld: De Coca-Cola-pagina van Wikipedia komt als eerste naar boven voor wie in Google zoekt op Coca Cola.

 

22. Artikelen / Blogs over jou

Er wordt over je gepraat in artikelen en blogs. In een krant, op televisie, in vakblogs of op social media. Je hebt er meestal geen invloed op, behalve als je actief wordt benaderd om je mening te geven.

Voorbeeld: Een artikel over een olieramp van Shell, een artikel over Lego omtrent kindermarketing of een artikel over de visie van Tony’s Chocolonely. 

115 communicatiemiddelen - poster

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
sketch kantoor

Eigen media

Eigen media is de grootste categorie communicatiemiddelen. Ze worden ook wel Owned media genoemd. Deze middelen zijn eigendom van jezelf. Je kunt ze dus inzetten hoe je wilt. Je bent bij deze categorie niet afhankelijk van anderen.

23. Website (corporate)

Je eigen website is één van je belangrijkste en meest krachtige communicatiekanalen van je bedrijf. Het vormt voor veel bedrijven de start van een bedrijf.

Voorbeeld: Elke website van elk bedrijf ?.

 

24. Huisstijl (brieven, envelop, kaartjes)

Onder huisstijl vallen geprinte media die je praktisch nodig hebt voor je bedrijf. Als je vroeger een bedrijf startte, waren dit de eerste communicatiemiddelen die je gebruikte. Inmiddels is dat (meestal) de website.

Voorbeeld: Visitekaartjes, enveloppen, briefpapier,  een dossiermap, paperclips met logo.

 

25. Brochure of flyer

Papieren media helpen om zichtbaar te blijven. Een brochure kun je meenemen op een afspraak of versturen per post. Om bijvoorbeeld je volledige set aan diensten te tonen. En een flyer kan je helpen om lokaal zichtbaar te worden.

Voorbeeld: De Bol.com-sinterklaasbrochure, de huis-aan-huis-flyer van Kruidvat of een flyer van een pretpark die op de balie van een hotel ligt.

 

26. Eigen magazine

Je kunt als merk zelf een magazine opzetten. Het doel hiervan is (meestal) om mensen te inspireren rondom jouw. Inspiratie-magazines zijn eigenlijk een soort offline blogs.

Voorbeeld: De Kampioen van de ANWB, de Allerhande van Albert Heijn.

 

27. E-book, checklist, whitepaper

E-books, checklists of whitepapers zijn moderne vervangers van de brochure. Je biedt ze aan in online campagnes of op je website. Ze vormen een zachte conversie.

Voorbeeld: Ons e-book SEO, een vakantie-checklist van de ANWB, een whitepaper met belastingsubsidies voor ondernemers. 

 

28. Advertentie op eigen gebouw / dak / ruit / vlag

Heeft je eigen gebouw voldoende zichtbaarheid? Laat dan zien dat je er zit. Dit communicatiemiddel biedt vooral mogelijkheden als je het gebouw in eigendom hebt. Anders ben je voor advertentiemogelijkheden nogal afhankelijk van de verhuurder.

Voorbeeld: Neon-reclame op je raam, verlichte dakreclame, een groot reclamedoek aan je gebouw, het Efteling-hotel.

 

29. Adverteren op eigen auto’s 

Word zichtbaar door je huisstijl ook buiten te tonen als het kan. Besticker je bedrijfsauto of plaats stoepborden bij je winkel.

Voorbeeld: DHL-busjes, vrachtauto’s van vervoerder Verbrugge of het reclamebord van de lokale bakker.

 

30. Interieur bedrijf

Dit communicatiemiddel wordt vaak over het hoofd gezien. Maar als potentiële klanten op bezoek komen, zorg dan dat jouw merk in het interieur herkend wordt. Het zorgt ook voor extra merk-binding met je personeel. Stoelen in de kleur van de huisstijl? Klantwaarden op de muur?

Voorbeelden: De Coolblue-kleuren in het kantoor terug laten komen of de gele Jumbo-borden in de supermarkt. 

 

olaf

In de mix

Op zoek naar meer bekendheid? Of meer klanten? Bij Conversiewerkers mixen we al 12 jaar de juiste communicatiekanalen. Zo maken we bedrijven sterker. Bel 085 – 1301818 of mail naar [email protected]

31. Kleding (bedrijfskleding en merchandise) 

De bedrijfsoutfit is vooral van meerwaarde als je een fysieke winkellocatie hebt, in de toeristische sector werkt of bij mensen thuis komt. Bedrijfskleding versterkt je merk bij klanten én bij personeel. Als bedrijf kan je ook merchandise ontwikkelen. Dat wordt gedragen door échte fans van je merk.

Voorbeeld: De outfit van de werknemers bij de Beren-restaurants, de outfit van een arts (vergroot het merk / de autoriteit van ‘arts’), de merchandise van John Deere

 

32. Bedrijfsgadgets

Zelfs gadgets vormen een communicatiemiddel. Kleine hebbedingetjes waar je je logo op kunt printen. Dingen die je op een beurs kunt weggeven of gadgets die je aan een postmailing kunt toevoegen.

Voorbeeld: Pennen, notitieblokjes, stressballetjes, bidon, usb-stick, WK-toeter.

 

33. Administratie (factuur, pakbon)

Administratieve items zijn vooral praktische documenten. Ze worden verstuurd door uitvoerende afdelingen, zoals logistiek, facturatie of administratie. Veel bedrijven ‘vergeten’ aandacht te besteden aan deze administratieve communicatiemiddelen.

Voorbeeld: Pakbonnen, orderbevestigingen, facturen of een restaurantbonnetje (waarmee je 5% korting krijgt bij je volgende bezoek). 

 

34. Offertes en voorstellen

Je kunt een simpele offerte maken via een e-mailtje of je zorgt voor een offerte in huisstijl, compleet met referenties, voordelen en productaanbiedingen. De offerte is een communicatiemiddel op zichzelf.

Voorbeeld: Een offerte van Marketingbureau Conversiewerkers voor het maken van een website.

 

35. Product en verpakking

Een specifiek onderdeel van de huisstijl is de verpakking van je product of je product zelf dat een unieke eigen bedrijfsuitstraling heeft.

Voorbeeld: De bekende verpakking van Tony’s Chocolonely, het bordje van Heras Hekwerk, het Fatboy-label, Doppers. 

 

36. Zelf podcast starten

Zet jouw bedrijf als expert op de kaart. Door zelf een podcast te maken, laat je zien dat je een expert bent op een bepaald terrein. Is je podcast goed, dan zullen vaste klanten én potentiële klanten ernaar luisteren.

Voorbeeld: DTR- The official Tinder podcast. Een podcast van datingapp Tinder, waarin de makers liefde en dating onderzoeken en bespreken. 

 

37. Brand stores

Brand stores zie je vooral in de grotere hoofdsteden wereldwijd. Brand stores willen je inspiratie bieden rondom een merk. Je kunt in de winkels ook dingen kopen. Maar ‘branding’ is absoluut het voornaamste doel.

Voorbeeld: M&M’s-store in New York, Ferrari-store in Parijs, i-stores van Apple.

 

38. Tv-programma ontwikkelen

Eruit springen als merk, bedrijf of organisatie? Niet meer worden genoemd in de reclameblokken, of voor- of na een uitzending? Ontwikkel dan zelf een televisieprogramma.

Voorbeeld: Miljoenenjacht, een spelprogramma van de Postcode Loterij. Het programma heeft niet eens een eigen website, maar alleen een subpagina op de website van de Postcodeloterij. En ook op de cheques wordt uiteraard het logo van de Postcode Loterij prominent getoond.  

 

39. App ontwikkelen

Een app als communicatiemiddel vormt een unieke mogelijkheid om klanten volledig aan je te binden. Vaak biedt een app functies die je ook op de website van het bedrijf kunt vinden. Maar de app biedt meer gemak voor gebruikers en heeft een duidelijke toegevoegde waarde voor jou als bedrijf: branding, in-app aanbiedingen, in app-advertenties, notificaties en push-berichten.

Voorbeelden: De app van Bol.com, de app van LEGO, de app van ASN-bank, de app van NS, de app van Storytel, de app van Facebook, de app van Marktplaats, de app van NOS.

 

40. Game ontwikkelen

Een bedrijf kan een game ontwikkelen als één van de eigen communicatiemiddelen rondom het eigen bedrijf of merk. De game draagt sterk bij aan de merkbeleving.

Voorbeeld: De game-app van LEGO, Disney-games voor de Wii-Switch, een beleggings-bordspel van een beleggingsbank.

techniq

De juiste mix voor TechniQ Energy

Bij TechniQ Energy werden de marketingcommunicatiekanalen niet gericht ingezet. Wij brachten alle mogelijke middelen in kaart.

presenteren

Events en beurzen

Events trekken een specifiek publiek aan. Dit maakt deelnemen aan of het organiseren van events een slim marketingcommunicatiemiddel. Je kan namelijk een dienst of product presenteren aan potentiële klanten.

41. Event organiseren

Je organiseert vanuit jouw bedrijf of merk een event. Op deze manier creëer je aandacht voor jouw merk/bedrijf.

Voorbeeld: Emerce is een multichannelplatform over online business en marketing. Emerce organiseert meerdere events voor vakspecialisten, zoals Emerce Health, Emerce Retail en Emerce Digital Marketing. 

 

42. Deelnemen aan event

Door deel te nemen aan een event kan je jouw merk, dienst of product presenteren aan een heel gerichte doelgroep. Potentiële klanten maken live kennis met jouw bedrijf, product of dienst. En dat prikkelt de zintuigen.

Voorbeeld: Je staat met een stand op een vakbeurs of bezoekt met jouw bedrijf (netwerk)vakbeurzen. 

 

43. Adverteren op events

Promoot jouw product op een event. Kies een event uit waar jouw doelgroep te vinden is.

Voorbeeld: Op de kerstmarkt met een stand staan om jouw eigen chocolademelk-merk te promoten. 

 

44. Verkoop bij event (bijv. barista)

Je promoot jouw merk op een evenement, zoals een beurs, opening, feest of première.

Voorbeeld: Voor een bruiloft wordt jouw kaashapjes-bedrijf ingehuurd. Je staat de hele dag met een stand in de tuin. Uiteraard staat het logo van je merk op de stand en wellicht ook op de servetjes. 

 

45. Webinar geven

Een webinar is een online presentatie, training, bijeenkomst of workshop. Wanneer jij de webinar geeft, ben je de presentator of host. Het doel is om jouw kennis te delen met het publiek. De personen die zijn aangemeld voor de webinar, hebben interesse in het onderwerp waar jij informatie over geeft. Je toont jezelf als specialist, wat potentiële klanten over de streep kan trekken om contact met jou op te nemen na de webinar. Daarnaast ontvang je contactgegevens van potentiële klanten, aangezien een aanmelding vaak verplicht is.

Voorbeeld: Je geeft een webinar over de kracht van e-mailmarketing en je deelt achteraf de contactgegevens van jouw eigen marketingbedrijf. 

De juiste mix voor de Nederlandse Juristen Groep

De Nederlandse Juristen Groep was onvoldoende vindbaar in Google. Veel geld ging op naar Google Ads. Wij bedachten de juiste mix van communicatiemiddelen. Het resultaat: veel meer organische ipv betaalde bezoekers.

sketch schilderen

Guerrilla marketing

Guerrilla marketing is een communicatiemiddel waarmee je op een verrassende en originele manier onder de aandacht komt. Je probeert zo veel mogelijk publiciteit te krijgen met vaak een beperkt budget. Guerrilla marketing schreeuwt om creativiteit. Want alleen op die manier spring je eruit.