Het complete overzicht van communicatiemiddelen

Welke communicatiemiddelen zet jij in als bedrijf? Het antwoord op die vraag begint met overzicht. En daarom zetten wij alle middelen op een rij.

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
sketch netwerk

Affiliate communicatie

Via affiliate communicatie word je zichtbaar omdat anderen jouw product verkopen. Affiliate communicatie is daarmee een verkoopkanaal én communicatiemiddel in één.

1. Affiliate Marketing

De de duidelijkste vorm van affiliate communicatie is affiliate marketing. Webshops of gewone winkels verkopen in dat geval jouw product tegen een commissie.

Voorbeeld: Een online blog maakt reclame voor Vespa Scooters. Wanneer iemand na een bezoek aan de blog een scooter koopt, ontvangt de eigenaar van het blog een percentage van het verkoopbedrag. De blog helpt niet alleen mee met de verkoop. Het zorgt ook voor bekendheid voor het merk Vespa.

 

2. Marketplaces

Marketplaces zijn een specifieke vorm van affiliate marketing. Marketplaces zoals Amazon, Bol, Fonq, Wehkamp, etc. verkopen veel merken en maken promotie. SEO als communicatiemiddel speelt ook een rol: de merken willen gevonden in de marketplaces.

Voorbeeld: Hartman tuinmeubelen verkoopt zijn collectie via Bol en Fonq.

 

3. Complementaire Product Ads

Jouw merk is aanvullend / complementair bij een gerelateerd product en wordt getoond na of tijdens een aankoop van dat product.

Voorbeeld: Promotie van earbuds bij aankoop van een smartphone (= gerelateerde productaanbod). Of reclame voor scheermesjes bij aankoop van een accuboormachine (niet-gerelateerd productaanbod).

olaf

Laat ons de juiste combinatie bepalen

Bij Conversiewerkers maken we al 12 jaar de juiste mix van communicatiekanalen. Zo maken we bedrijven sterker.

sketch mobiel

Apps & Games

Een app of game is een communicatiemiddel waarmee je een unieke band opbouwt met je doelgroep. Maar simpelweg adverteren in een app of game van anderen kan natuurlijk ook.

4. App ontwikkelen

Een app als communicatiemiddel vormt een unieke mogelijkheid om klanten volledig aan je te binden. Vaak biedt een app functies die je ook op de website van het bedrijf kunt vinden. Maar de app biedt meer gemak voor gebruikers en heeft een duidelijke toegevoegde waarde voor jou als bedrijf: branding, in-app aanbiedingen, in app-advertenties, notificaties en push-berichten.

Voorbeelden: De app van Bol.com, de app van LEGO, de app van ASN-bank, de app van NS, de app van Storytel, de app van Facebook, de app van Marktplaats, de app van NOS.

 

5. Game ontwikkelen

Een bedrijf kan een game ontwikkelen als één van de eigen communicatiemiddelen rondom het eigen bedrijf of merk. De game draagt sterk bij aan de merkbeleving.

Voorbeeld: De game-app van LEGO, Disney-games voor de Wii-Switch, een beleggings-bordspel van een beleggingsbank. 

 

6. In-game advertising

Bij in-game advertising ben je adverteerder geworden in een game of spel van anderen.

Voorbeeld: Je sponsort de reclameborden bij een voetbal- of race-spel. Of de Efteling sponsort de bouw van het eigen park in Minecraft.

 

7. In-app advertising

Bij in-app advertising als communicatiemiddel wordt jouw advertentie getoond in de app van anderen. Dit zijn bijvoorbeeld korte reclames in gratis versies van een app of spel.

Voorbeeld: Na elke 5 minuten dat je een gratis app gebruikt, moet je een video-advertentie van 20 seconden bekijken.

sketch horen

Audio Advertising

Het communicatiemiddel Audio Advertising staat beter bekend als een radiocommercial. Maar naast de radio, zijn er veel meer plekken waarbij je advertising via audio kunt toepassen.

8. Ads in Spotify, Deezer, Soundcloud, etc

Muziekstreamingdiensten bieden de mogelijkheid om jouw audiocommercial-ad te laten horen. Vaak hoor je voor de start van een nieuwe track een korte commercial. Je kunt de commercials omzeilen door een betaald abonnement te nemen op de muziekdienst.

Voorbeelden: Een audio-reclame in Spotify.

 

9. Radiocommercial landelijk

Landelijke aandacht voor jouw boodschap. Dat kan door je audiocommercial landelijk in te zetten. De kosten van dit communicatiemiddel zijn hoog. Zeker als je zendtijd wilt inkopen bij populaire programma’s of populaire zendtijden (spits). Je kunt ook kiezen voor zenders met een specifiek zakelijk karakter, zoals BNR Nieuwsradio.

Voorbeeld: Adverteren op Q-Music, BNR-radio, Radio 1 of Radio 538. 

 

10. Radiocommercial lokaal

De impact van lokale radio is heel anders dan die van landelijke radio. De groep mensen die luisteren naar een lokale zender is ook écht onderscheidend. Voor lokale partijen, zoals een bakker of bouwmarkt, kan dit interessant zijn.

Voorbeeld: Adverteren op Omroep Zeeland of RTV Rijnmond.

 

11. Online radiocommercial

Online is er een onbeperkte hoeveelheid radiozenders waar je kunt adverteren. Uiteraard de landelijke zenders. Maar je kunt ook specifiek inzetten op een kleine online zender; mensen die houden van een bepaald genre. Hierbij geldt wel: kleine zenders hebben vaak een klein advertentiebereik.

Voorbeeld: Adverteren op jazz- en wereldzender Wordwide FM  of Rinse Radio.

sketch icons

Display Advertising

Wie zich een beeld vormt van online marketing of online advertising, denkt primair aan Display Advertising als communicatiemiddel. Banners en online advertenties trekken de aandacht van willekeurige gebruikers.

12. Display netwerken

Banners maar ook video advertenties toon je via een display netwerk. Het netwerk zorgt ervoor dat jouw advertenties, op basis van criteria zoals doelgroep, tijd en budget, worden getoond op heel veel verschillende websites die bij het netwerk zijn aangesloten. Een belangrijk onderdeel van het display netwerk is remarketing. Via remarketing (of retargeting) zorg je dat bezoekers van jouw website, app of e-mail opnieuw jouw uiting zien: je benut hiermee de kracht van herhaling.

Voorbeeld: Het bekendste en meest dominante voorbeeld hiervan is het Google display netwerk. Onderdeel van Google Ads.

mockup communicatieposter

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
sketch schrijven

Earned Media

Earned Media betekent gratis publiciteit. Dit is het enige communicatiemiddel waarop weinig invloed hebt. Je kunt via P.R proberen om gratis publiciteit te krijgen. Maar wat journalisten, bloggers of moderators op Wikipedia uiteindelijk over jou melden, is aan hen. Niet aan jou.

13. Artikelen / Blogs over jou

Er wordt over je gepraat in artikelen en blogs. In een krant, op televisie, in vakblogs of op social media. Je hebt er meestal geen invloed op, behalve als je actief wordt benaderd om je mening te geven.

Voorbeeld: Een artikel over een olieramp van Shell, een artikel over Lego omtrent kindermarketing of een artikel over de visie van Tony’s Chocolonely

 

14. Wikipedia, Startpagina, Goede Vraag en …

Wikipedia biedt informatie. Reclame hoort er niet thuis. Maar ben je groot genoeg dan wordt er een informatief stukje tekst over je geschreven. Ook portal-websites, zoals Startpagina, of andere informatie-websites, kunnen jou vermelden. Je invloed hierop is meestal beperkt.

Voorbeeld: De Coca-Cola-pagina van Wikipedia komt als eerste naar boven voor wie in Google zoekt op Coca Cola.

sketch kantoor

Eigen Media

Eigen media is de grootste categorie communicatiemiddelen. Ze worden ook wel Owned media genoemd. Deze middelen zijn eigendom van jezelf. Je kunt ze dus inzetten hoe je wilt. Je bent bij deze categorie niet afhankelijk van anderen.

15. Adverteren op eigen gebouw / dak / ruit

Heeft je eigen gebouw voldoende zichtbaarheid? Laat dan zien dat je er zit. Dit commnunicatiemiddel biedt vooral mogelijkheden als je het gebouw in eigendom hebt. Anders ben je voor advertentiemogelijkheden nogal afhankelijk van de verhuurder.

Voorbeeld: Neon-reclame op je raam, verlichte dakreclame, een groot reclamedoek aan je gebouw, het Efteling-hotel.

 

16. Interieur

Dit communicatiemiddel wordt vaak over het hoofd gezien. Maar als potentiële klanten op bezoek komen, zorg dan dat jouw merk in het interieur herkend wordt. Het zorgt ook voor extra merk-binding met je personeel. Stoelen in de kleur van de huisstijl? Klantwaarden op de muur?

Voorbeelden: De Coolblue-kleuren in het kantoor terug laten komen of de gele Jumbo-borden in de supermarkt. 

 

17. Adverteren op auto’s en borden

Word zichtbaar door je huisstijl ook buiten te tonen als het kan. Besticker je bedrijfsauto of plaats stoepborden bij je winkel.

Voorbeeld: DHL-busjes, vrachtauto’s van vervoerder Verbrugge of het reclamebord van de lokale bakker.

 

18. Kleding (bedrijfskleding en merchandise)

De bedrijfsoutfit is vooral van meerwaarde als je een fysieke winkellocatie hebt, in de toeristische sector werkt of bij mensen thuis komt. Bedrijfskleding versterkt je merk bij klanten én bij personeel. Als bedrijf kan je ook merchandise ontwikkelen. Dat wordt gedragen door échte fans van je merk.

Voorbeeld: De outfit van de werknemers bij de Beren-restaurants, de outfit van een arts (vergroot het merk / de autoriteit van ‘arts’), de merchandise van John Deere

 

19. Gadgets

Zelfs gadgets vormen een communicatiemiddel. Kleine hebbedingetjes waar je je logo op kunt printen. Dingen die je op een beurs kunt weggeven of gadgets die je aan een postmailing kunt toevoegen.

Voorbeeld: Pennen, notitieblokjes, stressballetjes, bidon, usb-stick, WK-toeter.

 

20. Huisstijl

Onder huisstijl vallen geprinte media die je praktisch nodig hebt voor je bedrijf. Als je vroeger een bedrijf startte, waren dit de eerste communicatiemiddelen die je gebruikte. Inmiddels is dat (meestal) de website.

Voorbeeld: Visitekaartjes, enveloppen, briefpapier,  een dossiermap, paperclips met logo.

 

21. Product en verpakking

Een specifiek onderdeel van de huisstijl is de verpakking van je product of je product zelf dat een unieke eigen bedrijfsuitstraling heeft.

VoorbeeldDe bekende verpakking van Tony’s Chocolonely, het bordje van Heras Hekwerk, het Fatboy-label, Doppers. 

 

22. Administratie

Administratieve items zijn vooral praktische documenten. Ze worden verstuurd door uitvoerende afdelingen, zoals logistiek, facturatie of administratie. Veel bedrijven ‘vergeten’ aandacht te besteden aan deze administratieve communicatiemiddelen.

Voorbeeld: Pakbonnen, orderbevestigingen, facturen of een restaurantbonnetje (waarmee je 5% korting krijgt bij je volgende bezoek). 

 

23. Offertes

Je kunt een simpele offerte maken via een e-mailtje of je zorgt voor een offerte in huisstijl, compleet met referenties, voordelen en productaanbiedingen. De offerte is een communicatiemiddel op zichzelf.

Voorbeeld: Een offerte van Marketingbureau Conversiewerkers voor het maken van een website.

 

24. Brochure of flyer

Papieren media helpen om zichtbaar te blijven. Een brochure kun je meenemen op een afspraak of versturen per post. Om bijvoorbeeld je volledige set aan diensten te tonen. En een flyer kan je helpen om lokaal zichtbaar te worden.

Voorbeeld: De Bol.com-sinterklaasbrochure, de huis-aan-huis-flyer van Kruidvat of een flyer van een pretpark die op de balie van een hotel ligt.

 

25. E-book, Checklist, Whitepaper

E-bookschecklists of whitepapers zijn moderne vervangers van de brochure. Je biedt ze aan in online campagnes of op je website. Ze vormen een zachte conversie.

Voorbeeld: Ons e-book SEO, een vakantie-checklist van de ANWB, een whitepaper met belastingsubsidies voor ondernemers. 

 

26. Magazine

Je kunt als merk zelf een magazine opzetten. Het doel hiervan is (meestal) om mensen te inspireren rondom jouw. Inspiratie-magazines zijn eigenlijk een soort offline blogs.

Voorbeeld: De Kampioen van de ANWB,  de Allerhande van Albert Heijn.

 

27. Website (corporate)

Je eigen website is één van je belangrijkste en meest krachtige communicatiekanalen van je bedrijf. Het vormt voor veel bedrijven de start van een bedrijf.

Voorbeeld: Elke website van elk bedrijf ?.

 

28. Actie-website

Je kunt als bedrijf, of met meerdere bedrijven samen, een website opzetten rondom een specifiek thema of rondom een actie. Deze actie-website staat los van je eigen corporate website.

Voorbeeld: Wijzijndestad.nl als initiatief van ondernemers in Middelburg of de website van een eenmalig bedrijfsevenement. 

 

29. Brand stores

Brand stores zie je vooral in de grotere hoofdsteden wereldwijd. Brand stores willen je inspiratie bieden rondom een merk. Je kunt in de winkels ook dingen kopen. Maar ‘branding’ is absoluut het voornaamste doel.

Voorbeeld: M&M’s-store in New York, Ferrari-store in Parijs, i-stores van Apple.

De juiste mix voor de Nederlandse Juristen Groep

De Nederlandse Juristen Groep was onvoldoende vindbaar in Google. Veel geld ging op naar Google Ads. Wij bedachten de juiste mix van communicatiemiddelen. Het resultaat: veel meer organische ipv betaalde bezoekers.

sketch communicatiemiddelen

E-mailing

Via e-mails blijf je (periodiek) onder de aandacht bij (potentiële) klanten. Je kan inspiratie beiden, aanbiedingen doen, relevante informatie sturen. Vaak is het belangrijkste doel van de mail: bezoek naar de website genereren en het aantal verkopen/leads verhogen.

30. Direct e-mailing / automation

Via direct e-mailing breng je een bepaalde dienst of product onder de aandacht bij een specifieke doelgroep. Direct e-mailing is een ander woord voor commerciële e-mailing. Je brengt iets direct onder de aandacht bij de (potentiële) klant. Via marketing automation ontvangen website-bezoekers en klanten geautomatiseerde e-mail- en marketinguitingen. Het gedrag van klanten (bijv. het klikgedrag op jouw website en de open-ratio van nieuwsbrieven) wordt gekoppeld aan hun profiel. Op basis daarvan wordt er een persoonlijke marketingacties opgezet, specifiek gericht op de klant.

Voorbeeld: Een mail van HelloFresh met daarin een kortingscode voor 10% korting op je volgende maaltijdbox. 

 

31. Administratieve mail

Administratieve mail, ja ook dat is één van de 115 communicatiemiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturen, betalingsherinneringen, mails over terugbetalingen en en automatische berichten over abonnementen.

Voorbeeld: Je ontvangt een mail van je provider dat je abonnement binnenkort afloopt en krijgt een nieuw abonnement inclusief nieuwe telefoon aangeboden. 

 

32. Persoonlijke e-mail

Een persoonlijke e-mail is een mail van een persoon naar een andere persoon. De mail is specifiek gericht aan één persoon.

Voorbeeld: Een medewerker stuurt een persoonlijke e-mail naar een klant die hij/zij goed kent. In de mail vraagt de medewerker hoe het gaat en of de klant wellicht interesse heeft in een tijdelijke actie dat het bedrijf aanbiedt. 

 

33. Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een opgemaakte e-mail met daarin updates, aanbiedingen en informatie vanuit een bedrijf. Nieuwsbrieven worden meestal gestuurd om onder de aandacht te blijven bij de klanten, websitebezoek te genereren en producten/diensten te promoten. Voor het opmaken en versturen van de nieuwsbrieven wordt vaak gebruik gemaakt van e-mail marketing software, zoals GetResponse of MailChimp.

Voorbeeld: Mensen die een aankoop doen bij een online schoenenwinkel, stemmen in met het ontvangen van de maandelijkse nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief worden de nieuwste sneakers gepromoot en schoenentrends uitgelicht. 

presenteren

Events

Events trekken een specifiek publiek aan. Dit maakt deelnemen aan of het organiseren van events een slim marketingcommunicatiemiddel. Je kan namelijk een dienst of product presenteren aan potentiële klanten.

34. Deelnemen aan event

Door deel te nemen aan een event kan je jouw merk, dienst of product presenteren aan een heel gerichte doelgroep. Potentiële klanten maken live kennis met jouw bedrijf, product of dienst. En dat prikkelt de zintuigen.

Voorbeeld: Je staat met een stand op een vakbeurs of bezoekt met jouw bedrijf (netwerk)vakbeurzen. 

 

35. Event organiseren

Je organiseert vanuit jouw bedrijf of merk een event. Op deze manier creëer je aandacht voor jouw merk/bedrijf.

Voorbeeld: Emerce is een multichannelplatform over online business en marketing. Emerce organiseert meerdere events voor vakspecialisten, zoals Emerce Health, Emerce Retail en Emerce Digital Marketing. 

 

36. Webinar geven

Een webinar is een online presentatie, training, bijeenkomst of workshop. Wanneer jij de webinar geeft, ben je de presentator of host. Het doel is om jouw kennis te delen met het publiek. De personen die zijn aangemeld voor de webinar, hebben interesse in het onderwerp waar jij informatie over geeft. Je toont jezelf als specialist, wat potentiële klanten over de streep kan trekken om contact met jou op te nemen na de webinar. Daarnaast ontvang je contactgegevens van potentiële klanten, aangezien een aanmelding vaak verplicht is.

Voorbeeld: Je geeft een webinar over de kracht van e-mailmarketing en je deelt achteraf de contactgegevens van jouw eigen marketingbedrijf. 

 

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

mockup communicatieposter
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.