Alles over (de kracht van)
e-mailmarketing

Marketing via e-mail is flexibel, effectief en persoonlijk. Als je jouw e-mailmarketing goed inricht tenminste. Check de do’s en don’ts van e-mailmarketing.

Wat is e-mailmarketing?

Marketing via e-mail gaat over het sturen van aanbiedingen, nieuwsbrieven of serviceberichten. Standaard of persoonlijk via marketing automation en trigger based marketing. Je klant bereiken in z’n inbox is één van de meest persoonlijke manieren van klantbenadering. Via e-mailmarketing kun je aan een klantrelatie bouwen.

Hoe werkt e-mailmarketing eigenlijk?

E-mailmarketing kent veel vormen. Zelfs ‘gewone’ e-mails, verstuurd door de afdeling administratie of klantenservice zijn onderdeel van een marketingstrategie per e-mail. Een aantal voorbeelden van marketing per e-mail.

Marketing e-mail

  • Onboarding
    Nieuwe klanten ontvangen in een bepaalde afgebakende periode een serie van informatieve, service- en commerciële e-mails.
  • Trigger-based
    Op basis van website-bezoek, clickgedrag of koopgedrag ontvangen klanten een persoonlijke korting of aanbieding.
  • Commerciële actie
    Het bedrijf heeft een tijdelijke actie waarover jij wordt geïnformeerd.
  • Cross-sell
    Op basis van jouw productbezit ontvang je geautomatiseerd aanbiedingen voor verwante producten of diensten.

Service e-mail

  • Nieuwsbrief
    Een bundeling van nieuws, visie en uitleg over een bedrijf, product, dienst of markt.
  • Service
    Berichten om de dienstverlening mogelijk of gemakkelijk(er) te maken. Dit lijkt geen onderdeel, maar is ongelofelijk belangrijk voor de klantbeleving.
  • Praktisch
    Één-op-één communicatie tussen medewerkers en klanten. Wederom zeer belangrijk voor de beleving van de klant.
  • Review en onderzoek
    E-mails waarmee de organisatie inzicht en beoordelingen krijgt over haar dienstverlening.

 

 

E-mail en marketing automation

Trigger based marketing en marketing automation zijn niet meer weg te denken in e-mailmarketing. Workflows, kanalen of pipelines bepalen welke klant, welke marketing-uiting op welk moment ontvangt. Nieuwsbrieven worden steeds persoonlijker: volledig gericht op het gedrag en profiel van gebruikers. Vier voorbeelden van marketing automation binnen e-mailmarketing.

  • Na het downloaden van een whitepaper, ontvang je na drie dagen een e-mail met aanvullende informatie
  • Als je winkelwagentje nog vol is, ontvang je hier een melding van per e-mail
  • Na het vergelijken van twee smartphones ontvang je een aanbod per e-mail
  • Een vakantie-nieuwsbrief richt zich op wereldreizen voor gezinnen met kinderen
bij op honinggraad

Op de juiste manier aan de slag met e-mailmarketing

Wil je aan de slag met e-mailmarketing? Kijk dan vooral niet naar je concurrent. Zorg eerst dat je zélf je marketing per e-mail goed uitvoert.

Denk goed na over hoe vaak je jouw klant e-mails wilt sturen, wat het doel van elke e-mail is en of e-mail wel het juiste marketingkanaal is voor jouw boodschap. Door heel zorgvuldig met jouw e-mailmarketing om te gaan, maak je het verschil bij je klant.

Kwaliteit boven kwantiteit

Veel organisaties hebben ‘een nieuwsbrief’. Sommige organisaties sturen ‘wel eens’ een mailing. Maar daar blijft het vaak wel bij. Bewust en doelgericht nadenken over de plek van e-mail binnen een marketingcommunicatie-strategie is voor veel organisaties te complex. Het advies: start simpel en breid langzaam uit. Kwaliteit boven kwantiteit.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.