Conversie. Leer en ontdek alles!

Een betere conversie is hét doel van online- en content marketeers. Maar wat betekent het precies? Lees alles over conversie, micro, macro en KPI’s.

Header

Wat is conversie?

Een conversie vindt plaats wanneer een websitebezoeker of (potentiële) klant een gewenste handeling uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan de volgende handelingen.

  • Een product kopen
  • Een whitepaper downloaden
  • Een specifieke webpagina bezoeken

 

Waarom is conversie belangrijk?

Hoe beter je definieert wat jouw conversie is, hoe beter jij je marketingbudget kan bepalen. Want als je niet weet wat je met het marketingbudget wilt bereiken (het gewenste aantal conversies), kan je achteraf ook niet aangeven of het resultaat goed of slecht is geweest.

Hoe beter je definieert wat conversie is, hoe beter jij je marketingbudget kunt bepalen.

 

Voorbeeld

Je webshop loopt niet goed. Je besluit je webshop te vernieuwen en schakelt een webbureau in. Natuurlijk wil je achteraf weten of je nieuwe webshop het beter doet dan de oude. Dit kan je bepalen op basis van het aantal conversies.

Wat is in dit het geval het belangrijkste wat je wilt weten?

Of je meer producten hebt verkocht natuurlijk! De conversie is in dit geval het aantal verkochte producten. Oftewel: 1 conversie staat gelijk aan de verkoop van 1 product.

 

 

Conversie

Conversiepercentage

Het percentage van de websitebezoekers of getargette personen dat de handeling uitvoert, wordt ook wel het conversiepercentage genoemd.

 

4 soorten conversies

In het Basisboek Online Marketing definiëren de schrijvers Visser en Sikkenga 4 verschillende soorten conversie.

  1. Algemene (bezoek)conversie
    Het conversiepercentage over algemeen behaalde doelen, bijvoorbeeld een sollicitatie of een nieuwsbrief-inschrijving.
  2. Winkelmandjeconversie
    Het aantal bezoekers dat een artikel en/of dienst aan het winkelmandje heeft toegevoegd, gedeeld door het aantal bezoekers dat het artikel en/of de dienst ook heeft gekocht.
  3. Bezoekersconversie
    Het aantal behaalde conversiedoelen gedeeld door het aantal unieke bezoekers over een bepaalde periode.
  4. Verkeersbronconversie
    Het aantal bezoekers die zijn gekomen via een bepaalde verkeersbron (zoals social media), gedeeld door het aantal behaalde conversiedoelen.

 

 

Website-teksten met betere conversie

Ga aan de slag met de teksten voor je website. Goede webteksten betekent namelijk: meer conversie! Download ons e-book Tekstschrijven voor websites.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Micro-conversies en macro-conversies

Er bestaan dus vier soorten conversies. Daarnaast worden conversies vaak onderverdeel in micro-conversie en marco-conversies.

  • Macro-conversies zijn einddoelen. Ze geven aan wat je wilt bereiken.
  • Mirco-conversies zijn stapjes in het conversie-proces. Ze leiden tot de macro-conversie.
micro conversie vs macro conversie

2 uitgewerkte voorbeelden

  • Inschrijving nieuwsbrief
    Klant A schrijft zich in voor je nieuwsbrief (micro-conversie). Via de nieuwsbrief ontvangt deze klant reclames voor jouw producten (conversie-proces). Uiteindelijk koopt klant A één van jouw producten (macro-conversie).
  • Download e-book
    In je mailprogramma zie je dat klant B een e-book op je website heeft gedownload (micro-conversie). Het e-book staat vol tips om goede webteksten te schrijven. Je stuurt klant B een mail of je kan helpen (conversie-proces) bij het schrijven van de teksten. Klant B reageert positief en wordt klant (macro-conversie).

 

Conversion Rate Optimization (CRO)

Wanneer je het aantal conversies wilt verhogen, ga je aan de slag met conversion rate optimization, ook wel CRO genoemd.

Waarom CRO zo belangrijk is

Soms gaan bedrijven, veelal webshops, ervan uit dat ze hun huidige conversiepercentage niet hoeven of kúnnen optimaliseren.

 

 

Wanneer klanten op een product klikken, gaan ze het vast ook kopen. Toch?

 

Niets is minder waar. Er zijn heel veel redenen waarom websitebezoekers tòch besluiten om het product niet te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een onduidelijk bestelformulier, weinig betaalopties of slechte informatie over de levering.

Onderstaande video (?) laat goed zien welke problemen online klanten kunnen tegenkomen.

 

Geen CRO? Zonde van je marketingbudget

Wanneer je aan de slag gaat met CRO, zorg je ervoor dat het aantal bezoekers dat overgaat tot actie (het conversie-percentage), zo hoog mogelijk wordt.

Veel bedrijven maken de fout om websitebezoekers aan te trekken via bijvoorbeeld Google Ads. Ze vergeten daarbij hun conversiepercentage in de gaten te houden en te verbeteren. Wanneer je website onduidelijk is of niet goed werkt, blijft je conversiepercentage laag. En dat is zonde van het marketingbudget.

 

 

Is je website onduidelijk? Dan blijft je conversiepercentage laag. Zonde van het marketingbudget.

 

Tip: Check de kosten per conversie in Google Ads

Zet je Google Ads in? Check dan geregeld hoeveel je betaalt voor één conversie. Zo krijg je inzicht in het succes van de advertentiecampagne.

  1. Stel ‘Conversies bijhouden’ in in Google Ads 
  2. Geef aan hoeveel 1 conversie waard is. Bijv. de gemiddelde prijs van 1 product
  3. Bekijk per maand de Kosten per Conversie (CPC). Zo zie je hoeveel 1 conversie jou kost

 

 

Stuur je bezoekers richting je doel… met CTA’s

Je kan websitebezoekers richting je gewenste conversie-doel sturen. Dit doe je onder meer met goede call-to-actions (CTA’s). Een paar voorbeelden.

  • Homepage Proven Context
    De contact-button is de macro-conversie. De 2 buttons daaronder (bekijk diensten + download ebook) zijn de micro-conversies
Conversievoorbeeld Proven Context
  • Homepage Bol.com
    De button ‘Bekijk nu alle deals’ is de macro-conversie
Conversievoorbeeld Bol.com
  • De homepage van deze dierenkliniek
    De macro-conversie: afspraak maken