Zo creëer je de perfecte marketingcommunicatie-strategie!

Hoe zet je een perfecte marketingcommunicatiestrategie op? Zo’n strategie die precies het gewenste effect heeft, zoals een beter imago, meer klanten of extra sales? Wij leggen het je uit.

marketing

Wat is strategische marketingcommunicatie?

Allereerst: wat is precies een marketingcommunicatiestrategie? Dit is strategische marketingcommunicatie waarbij…

  • Individuele marketingcommunicatiemiddelen elkaar versterken
  • Eén boodschap op meerdere manieren wordt aangeboden
  • Gebruikers zelf bepalen welke middelen ze gebruiken
  • De sterkte van elk marketingcommunicatiemiddel wordt benu

 

Wat is het doel van de strategie?

Je wilt meer bekendheid voor je organisatie of bedrijf. Met een marketingcommunicatie-strategie bepaal je welke marketingcommunicatiekanalen je gaat inzetten voor het promoten van jouw bedrijf, organisatie, diensten of producten.

 

 

strategie

Waarom een marketingcommunicatiestrategie bepalen?

Wanneer je promotie maakt zonder plan, loop je het risico om geld uit te geven aan verkeerde marketingcommunicatiekanalen. Drie voorbeelden van de inzet van marketingcommunicatiekanalen voor een organisatie, product of dienst.

  • Organisatie A
    Heeft een combinatie nodig van Google Ads, Facebook en lokaal adverteren.
  • Organisatie B
    Moet inzetten op SEO, LinkedIn-advertising en Postmailing.
  • Organisatie C
    Heeft display advertising, YouTube-video’s en radiospots op Radio 1 nodig.

 

Download het e-book

Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina’s dikke SEO-boek. Download gratis.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aan de slag: wat moet je vooraf weten?

Ok. Aan de slag met het creëren van de marketingcommunicatiestrategie. Voordat je de verschillende kanalen gaat analyseren, is het belangrijk dat je antwoord hebt op 5 vragen.

  1. Wie is jouw doelgroep? 
    Zijn er meerdere groepen? In welke koopfase zitten ze?
  2. Wat wil je bereiken?
    Wil je meer likes of juist meer producten verkopen?
  3. Wat is het budget?
    Wat is het budget op korte en lange termijn?
  4. Hoeveel tijd heb je?
    Welke tijd wil je zelf investeren en wanneer wil je resultaat zien?
  5. Wat doe je nu al aan marketing? 
    Wat werkt wel, wat werkt niet?

 

Een plan opzetten: de 9 stappen

Het opzetten van een marketingcommunicatiestrategie doe je in 9 stappen.*

  1. Onderzoek naar klanten, dienst/product
  2. Onderzoek naar doelgroep
  3. Onderzoek naar doelstellingen
  4. Voorlopig budget bepalen
  5. Strategie bepalen
  6. Marketingcommunicatiemix bepalen
  7. Definitief budget bepalen
  8. Campagne uitvoeren
  9. Campagne evalueren

 

Het belang van klantfases

Stel; je hebt een webshop in bouwmaterialen. Waar klant A droomt over het renoveren van een huis, weet klant B al precies wat voor type schroeven hij of zij nodig heeft. Klant A en klant B zitten in een andere klantfase. Deze fases, ook wel de customer journey genoemd, omschrijven de ‘reis’ die een klant aflegt bij het kopen van een dienst of product.

Waarom rekening houden met klantfases?

Klant A, die in de oriënterende fase zit, vergelijkt verschillende webshops en producten. Klant B, die in de afwegingsfase zit, bepaalt bij welk bedrijf hij/zij een aankoop gaat doen. Het is belangrijk dat de marketingcommunicatiestrategie is aangepast op de verschillende klantfases.

Twee voorbeelden

  • Bij klant A is het belangrijk dat jouw bedrijf gezien wordt. Een geschikt kanaal zou dan Google Ads zijn.
  • Bij klant B is het belangrijk om deze persoon te overtuigen van jouw dienst of product. E-mailing kan dan een geschikt kanaal zijn.

 

customer journey

Marketingcommunicatiestrategie integreren is gedoe

Stel: je hebt een goed idee voor een marketingcommunicatiecampagne. Jouw idee is origineel en commercieel sterk. Jouw idee heeft bovendien potentie om viral te gaan en veel conversies te realiseren. Het enige dat je nog nodig hebt, is een “go”. En daar loopt het mis.

Je pitcht jouw sterke en vernieuwende idee bij andere interne afdelingen. Je krijgt de volgende reacties waar jij als specialist in marketingcommunicatie dus iets mee moet.

  • Branding zegt: “Goed idee. Het botst alleen met onze Branding-guidelines”
  • Campaign zegt: “Goed idee. Maar er staan al twee andere campagnes gepland”
  • Social zegt: “Goed idee. Maar het wijkt te sterk af van ons Social Media beleid”
  • Pricing zegt: “Goed idee. Maar dit overschrijdt het toegewezen budget”
  • Marketing zegt: “Goed idee. Mijn fiat heb je als je het er intern doorkrijgt”

 

team samenwerken

Wij voeren de juiste strategie door

Wij helpen je met het opzetten en doorvoeren van de juiste strategie. Bellen kan via 085 – 1301818.

De kracht van Omni-Channel Marketing / Cross-Mediale Marketing

1 + 1 = 3. Zo werkt omni-channel marketing / crossmediale marketing. De kracht van een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie is dat losse marketingcommunicatiemiddelen individueel sterker worden.

Voorbeeld

Stel: je voert verschillende campagnes op het gebied van online marketing. Je zet Google advertising en display-advertising in. Ook lanceer je binnen deze campagne een viral via YouTube. Goed nieuws: de viral slaat aan. Hierdoor stijgt óók de conversie op je adwords- en display-uitingen.

Je besluit binnen dezelfde campagne ook nog outdoor-advertising in te zetten. Hierdoor stijgen de clicks op je YouTube-video en de clicks op je ads- en display-advertenties.

 

Robots voor geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie?

Richtlijnen en targets van individuele afdelingen zorgen ervoor dat een hoger bedrijfsdoel niet meer gezien wordt. Zelfs al is de bedachte marketingcommunicatiestrategie beter voor het bedrijf. Een robot zou tot betere resultaten komen. Die kijkt slechts naar feiten en big data.

 

 

6 praktische richtlijnen voor geïntegreerde marketingcommunicatie

Ondanks discussies, politiek, targets en tegenstrijdige belangen, is het mogelijk om tot een consensus te komen. De onderstaande praktische richtlijnen helpen daarbij. Proven Context kan hierbij adviseren.

  • Formuleer meetbare doelstellingen (KPI’s)
  • Werk ideeën samen met stakeholders uit
  • Creëer ‘winst’ voor elke individuele stakeholder
  • Bepaal de kracht van elk communicatiemiddel
  • Test je ideeën bij de doelgroep(en)
  • Stel de optimale inzet vast

 

*Bron: Floor, K., van Raaij, F. (2010). Marketingcommunicatiestrategie. (6e ed.). Groningen|Houten, Nederland: Noordhoff Uitgevers.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WhatsApp met ons