Download het e-book
Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina’s dikke SEO-boek. Download gratis.
Hoe zet je een perfecte marketingcommunicatiestrategie op? Zo’n strategie die precies het gewenste effect heeft, zoals een beter imago, meer klanten of extra sales? Wij leggen het je uit.
Allereerst: wat is precies een marketingcommunicatiestrategie? Dit is strategische marketingcommunicatie waarbij…
Je wilt meer bekendheid voor je organisatie of bedrijf. Met een marketingcommunicatie-strategie bepaal je welke marketingcommunicatiekanalen je gaat inzetten voor het promoten van jouw bedrijf, organisatie, diensten of producten.
Wanneer je promotie maakt zonder plan, loop je het risico om geld uit te geven aan verkeerde marketingcommunicatiekanalen. Drie voorbeelden van de inzet van marketingcommunicatiekanalen voor een organisatie, product of dienst.
Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina’s dikke SEO-boek. Download gratis.
Ok. Aan de slag met het creëren van de marketingcommunicatiestrategie. Voordat je de verschillende kanalen gaat analyseren, is het belangrijk dat je antwoord hebt op 5 vragen.
Het opzetten van een marketingcommunicatiestrategie doe je in 9 stappen.*
Stel; je hebt een webshop in bouwmaterialen. Waar klant A droomt over het renoveren van een huis, weet klant B al precies wat voor type schroeven hij of zij nodig heeft. Klant A en klant B zitten in een andere klantfase. Deze fases, ook wel de customer journey genoemd, omschrijven de ‘reis’ die een klant aflegt bij het kopen van een dienst of product.
Klant A, die in de oriënterende fase zit, vergelijkt verschillende webshops en producten. Klant B, die in de afwegingsfase zit, bepaalt bij welk bedrijf hij/zij een aankoop gaat doen. Het is belangrijk dat de marketingcommunicatiestrategie is aangepast op de verschillende klantfases.
Twee voorbeelden
Stel: je hebt een goed idee voor een marketingcommunicatiecampagne. Jouw idee is origineel en commercieel sterk. Jouw idee heeft bovendien potentie om viral te gaan en veel conversies te realiseren. Het enige dat je nog nodig hebt, is een “go”. En daar loopt het mis.
Je pitcht jouw sterke en vernieuwende idee bij andere interne afdelingen. Je krijgt de volgende reacties waar jij als specialist in marketingcommunicatie dus iets mee moet.
Wij helpen je met het opzetten en doorvoeren van de juiste strategie. Bellen kan via 085 – 1301818.
1 + 1 = 3. Zo werkt omni-channel marketing / crossmediale marketing. De kracht van een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie is dat losse marketingcommunicatiemiddelen individueel sterker worden.
Stel: je voert verschillende campagnes op het gebied van online marketing. Je zet Google advertising en display-advertising in. Ook lanceer je binnen deze campagne een viral via YouTube. Goed nieuws: de viral slaat aan. Hierdoor stijgt óók de conversie op je adwords- en display-uitingen.
Je besluit binnen dezelfde campagne ook nog outdoor-advertising in te zetten. Hierdoor stijgen de clicks op je YouTube-video en de clicks op je ads- en display-advertenties.
Richtlijnen en targets van individuele afdelingen zorgen ervoor dat een hoger bedrijfsdoel niet meer gezien wordt. Zelfs al is de bedachte marketingcommunicatiestrategie beter voor het bedrijf. Een robot zou tot betere resultaten komen. Die kijkt slechts naar feiten en big data.
Ondanks discussies, politiek, targets en tegenstrijdige belangen, is het mogelijk om tot een consensus te komen. De onderstaande praktische richtlijnen helpen daarbij. Proven Context kan hierbij adviseren.
*Bron: Floor, K., van Raaij, F. (2010). Marketingcommunicatiestrategie. (6e ed.). Groningen|Houten, Nederland: Noordhoff Uitgevers.
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?
Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina.
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.
"*" geeft vereiste velden aan
Verbeter je marketing en conversie. Ontvang gratis onze marketing insights.
"*" geeft vereiste velden aan