Content marketing

Content marketing staat voor het uitvoeren van content of voor het opzetten van een marketingcommunicatiestrategie via tekst. Waarom is content marketing tegenwoordig zo belangrijk? Wij leggen het uit.

content marketing

Ten eerste: wat is content?

Voor we in kunnen gaat op content marketing is, moeten we eerst helder hebben wat content precies is. Content is synoniem voor inhoud op je website. Dit zijn tekst en afbeeldingen waarmee je jouw websites vindbaar maakt in Google via SEO.

Een brede omschrijving van content is: alles wat we plaatsen op internet en wat zichtbaar is voor bezoekers. Een meer praktische omschrijving van content is: tekst, bullet-lijsten, afbeeldingen, infographics, video’s en streamers. Tekst is daarbij veruit de belangrijkste. En video de sterkst groeiende. De term content marketing zie je vaak terug en betekent min of meer hetzelfde als copywriting. Boeiende teksten, inclusief storytelling, noem je engaging content.

Soorten en varianten in content

Content is wat copywriters en communicatiespecialisten maken en daarna plaatsen op een website, in blogs of op social media. Het tekstdoel hierbij is om mensen te infomeren, adviseren, instrueren, overtuigen, amuseren, overtuigen of inspireren.

  • Webteksten
  • Blogs
  • Social media posts
  • Video’s, vlogs
  • Afbeeldingen
  • Infographics
  • Tabellen, grafieken
  • CTA’s
  • Links
  • Banners

Wat is content marketing?

Via content marketing maak je jouw website vindbaar in zoekmachines. Specifieke doelstellingen van content marketing kun je uitdrukken in KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren). Daarbij geldt: welke KPI je uiteindelijk ook kiest, alles is terug te voeren naar de wens om als organisatie te kunnen groeien. Met aandacht voor je klant. “Klanten tevreden stellen en ook een beetje winst maken”, zoals Coolblue-baas Pieter Zwart het zou zeggen.

Het verschil tussen SEO en content marketing

SEO (Zoekmachine Optimalisatie) en content marketing worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet hetzelfde. SEO is slechts één aspect van content marketing. SEO richt zich voornamelijk op het verbeteren van de website-positie in zoekmachines zoals Google. Een content marketing strategie richt zich daarnaast óók op het verbeteren van autoriteit, imago en conversie via andere kanalen dan zoekmachines.

Content marketing versus online marketing

Voor veel mensen is content marketing onderdeel van online marketing. Maar eigenlijk zijn het ‘broers’ van elkaar. Met digital marketing als gemeenschappelijke ‘moeder’. De twee belangrijkste verschillen tussen online marketing en content marketing komen tot uitdrukking in de investering.

  • Geld is de belangrijkste bron van online marketing. Met dat geld worden views en clicks ingekocht. Vrij kort na de investering wordt het resultaat van online marketing zichtbaar.
  • Tijd is de belangrijkste bron van content marketing. Met die tijd wordt content gemaakt en gedeeld. Pas na enkele maanden is het effect van content marketing zichtbaar.
content marketing

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer is de maker van content. Er is daarbij veel overlap met een copywriter, blogger en storyteller. De marketeer kijkt goed naar het doel van de content: het moet iets met de ontvanger doen: zorgen dat klanten contact opnemen bijvoorbeeld.

Voorbeelden van de werkzaamheden van een content marketeer:

  • Copywriting: web-tekst, e-mails, etc.
  • Strategie ontwikkelen
  • Contentkalender opstellen
  • Zorgen voor verspreiding en rapportage

Hoe word je content marketeer?

Wie expert of specialist wil worden in content marketing, moet zowel specialistische als strategische kennis en kunde bezitten. Zo moet je technisch de diepte in. Maar je moet ook snappen hoe content marketing zich verhoudt tot andere communicatie-kanalen.

  1. Je moet specialistische en technische kennis hebben op het gebied van websites, internet, SEO en linkbuilding.
  2. Je moet strategische kennis hebben van marketingcommunciatie in de breedte, inclusief bijv. traditionele marketing, digital marketingonline marketing en e-mailmarketing.

Versla de concurrentie via content marketing

Content marketing biedt je ongelofelijk veel kansen. Door virals te creëren via engaging content. Door je bij SEO te richten op longtail-zoekwoorden. En door bezoekers een heldere websitestructuur te bieden en door te werken aan linkbuilding. Let op: doe niet alles tegelijkertijd. Content marketing is een proces waarin je beetje bij beetje verder komt.

Content marketing biedt je ongelofelijk veel kansen.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WhatsApp met ons