Alles over Marketingcommunicatie

Bij marketingcommunicatie combineer je marketing én communicatie op een slimme manier. Wat betekent dat? En hoe benut je kansen? Uitleg + praktische voorbeelden.

oranje megafoon

Wat is marketingcommunicatie?

Bij marketingcommunicatie promoot je een merk, bedrijf, dienst of product. Via de marketing + communicatie samen kun je mensen overtuigen en tot actie aanzetten. Ook door in te spelen op onbewust gedrag. Marketingcommunicatie online heet digitale marketing.

Via marketingcommunicatie overtuig je mensen en zet je ze aan tot actie.

Wat valt er onder marketingcommunicatie?

Vroeger dachten we bij marketingcommunicatie vooral aan tv, radio, advertenties, billboards, evenementen, persberichten of sponsoring. Deze vormen bestaan nog steeds en worden aangevuld met online marketing, content marketing, e-mailmarketing en social marketing.

marketingcommunicatie

Alle 115 middelen op een rij

Er is zoveel keuze in marketing en communicatie. Wat zet je in bij een goede strategie? Dit totaaloverzicht 115 marketingcommunicatiemiddelen helpt je verder.

Marketing v.s. communicatie

Via een combinatie van marketing en communicatie, kan je (potentiële) klanten overtuigen om bijvoorbeeld een product te kopen. Een dienst af te nemen. Of een event te bezoeken. Marketing en communicatie zijn twee verschillende activiteiten, die sterk met elkaar verbonden zijn. We leggen het verschil uit.

  • Marketing draait om het promoten en verkopen van een product of dienst.
    Voorbeelden: advertentiecampagne in Google, flyers uitdelen op straat, influencer inschakelen.
  • Communicatie draait om de manier waarop je jouw bedrijf of organisatie neerzet en hoe je communiceert naar jouw doelgroep/klanten. Dit gaat niet zozeer om je product/dienst.
    Voorbeelden: brandbook, chatgesprekken die de helpdesk heeft met klanten, over-ons tekst op de website.

Verschil marketing- en communicatieplan

Bij de promotie van een merk, product of dienst, wordt er vaak een marketing- en communicatieplan gemaakt. Wat is het verschil?

  • In een marketingplan omschrijf je wat je wilt bereiken: je visie, missie, doelen. En ook wié je wilt bereiken: de doelgroepen.
  • In een communicatieplan omschrijf je op welke manier je de doelgroepen gaat bereiken en op welke manier je dit gaat doen.

Het communicatieplan kan je dus zien als de opvolger van je marketingplan. Om deze reden worden beide plannen vaak gebundeld tot één plan.

laptop sketch

De belangrijke vraag is: op wie richt je je?

De marketing- en communicatiestrategie kan op een (brede) doelgroep gefocust zijn. Je kan je ook richten op individuele gebruikers, via marketing automation. Via marketing automation ontvangen website-bezoekers en klanten namelijk geautomatiseerde (en vaak gepersonaliseerde) e-mail- en marketinguitingen.

strategie opzetten

Traditionele versus digital marketing

Door digital marketing zijn er veel kanalen bijgekomen om je doelgroep persoonlijk te bereiken. Toch mag traditionele marketing niet worden uitgevlakt. Sterker nog: traditionele marketing en digital marketing versterken elkaar. Vier voorbeelden.

  • Bij een viral kan een traditionele pr-campagne het verschil maken
  • Bol.com en Coolblue zetten ook traditionele ATL-kanalen in (onder meer televisie en radio)
  • Mailings via post en e-mail versterken elkaar
  • Online webinars zijn een alternatief voor offline presentaties

Digital marketing biedt nieuwe kansen om je doelgroep persoonlijk te bereiken.

het marketingcommunicatiemodel

Model voor marketingcommunicatie

Er bestaan veel modellen voor marketing. En een paar voor communicatie. Maar een marketingcommunicatiemodel onbrak. Wij ontwikkelden het.

Marketing- en communicatietips van onze professionals

Jij wilt je concurrentie verslaan. Onze professionals hebben meer dan 15 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak. 4 gouden tips van onze professionals op een rijtje.

  • Doe onderzoek en genereer gratis publiciteit via PR en virals
  • Ga op zoek naar niche longtail zoekwoorden. Zo bouw je aan je website-bezoeken
  • Stuur je klant eens een geschreven kaart. Bijna niemand doet dat
  • Stuur de juiste boodschap in de juiste fase van de customer journey
Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.