Money Illusion – Waarom we inflatie niet snappen + de oplossing

Inflatie blijft ingewikkeld. En bij procenten geldt hetzelfde. De boosdoener? Money Illusion. Dit effect zorgt dat we abstracte financiële info ingewikkeld vinden. Check ook dé oplossing.

money illusion

Expertiment: de salarismaatregel

In 1986 voerden de wetenschappers Daniel Kahneman, Jack Knetsch en Richard Thaler een experiment uit. Deelnemers aan hun experiment kregen een salarismaatregel voorgelegd.

Maatregel groep A

Deelnemers uit groep A werd gevraagd of ze een verlaging van het salaris met 7% redelijk vonden. Deze deelnemers konden ervan uitgaan dat inflatie geen rol speelde.

Maatregel groep B

Deelnemers uit groep B werd gevraagd of ze een verhoging van het salaris met 5% redelijk vonden, terwijl ze rekening moesten houden met een inflatie van 12%.

Economisch zijn deze resultaten hetzelfde. Ze komen uit op een min van 7%.  

Uitkomsten?

  • 6 op de 10 deelnemers uit groep A vond de maatregel onredelijk.
  • 2 op de 10 deelnemers uit groep B vond de maatregel onredelijk.

De deelnemers snapten dus niks van inflatie en relatieve percentages.

abstract of concreet

1 euro blijft 1 euro. Toch?

Onderzoekers Shafir, Diamond en Tversky zeggen: dingen die we kunnen meten, tellen of wegen, horen niet te veranderen. “Units of measurement” noemen de onderzoekers dit.

  • Eén kilo blijft altijd 1.000 gram
  • Eén meter blijft altijd 100 centimeter
  • Eén euro blijft altijd 100 cent. Toch?

Nee, bij die laatste werkt het anders. En dat vinden we lastig.

Procenten? Inflatie? Money Illusion!

De verklaring? Money Illusion. Veel mensen vinden de relatieve weergave van getallen lastig. Percentages dus. Jij ook? Kijk eens naar het volgende voorbeeld dat een landelijke bank als reclame gebruikte.

“Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang tot 31 november 0,20% extra rente!”

Klinkt goed, toch?
Maar wat hier eigenlijk staat:

“Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang tot 31 november 42 cent.”

Jippie. 42 cent. Dat is de moeite.

Snapte jij direct hoeveel geld je ontving bij voorbeeld 1? Grote kans van niet.

salaris

Wat kunnen bedrijven hiervan leren?

We kijken nog eens naar deze twee teksten.

  • “Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang 0,20% extra rente!”
  • “Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang 42 cent.”

Het verschil tussen deze 2 zinnen? Zin 1 is abstract. Zin 2 is concreet.

Concreet snap je. Het abstracte zorgt ervoor dat mensen lastig snappen wat ze ontvangen. Oftewel: met abstracte informatie kunnen lezers niets.

Wil je hier meer over leren? Lees dan ons artikel Concrete v.s. Abstracte communicatie.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.