9 denkfouten van klanten
Cognitieve dissonantie is een denkfout van je klant. Ken jij de andere 8? Download ons e-book.
Wat is cognitieve dissonantie? De betekenis leggen we aan je uit. Mét Voorbeelden. En inclusief de relatie met Marketing & Verkiezingen.
Als je de verkeerde keuze maakt, baal je. Bij aankopen, bij verkiezingen en bij relaties. Je baalt eigenlijk van jezelf. Dat noemen we cognitieve dissonantie.
De betekenis van cognitieve dissonantie is als volgt: mensen houden er niet van om verkeerde keuzes te maken. Die keuzes botsten met hun gevoel of overtuiging. Dat noem je cognitief dissonant. Dat dissonante gevoel willen ze verbeteren.
De cognitieve dissonantie theorie is afkomstig van sociaalpsycholoog Leon Festinger en bestaat al sinds 1957.
Mensen houden er niet van om verkeerde keuzes te maken
We zijn vaak cognitief dissonant zonder het te weten. Bekijk 4 duidelijke voorbeelden.
Cognitieve dissonantie is een denkfout van je klant. Ken jij de andere 8? Download ons e-book.
Wetenschappers Emma Davies en Stephen Lea van University of Exter ontdekten iets bijzonders. Studenten mét een studieschuld zijn positiever over het hebben van een studieschuld, dan studenten zonder studieschuld. Dat komt doordat ze hun gevoel van cognitieve dissonantie willen verkleinen.
Studenten mét studieschuld zijn positiever over het hebben van een studieschuld, dan studenten zonder studieschuld.
Het is zelfs zo dat als de studieschuld hoger wordt, studenten steeds positiever worden over het hebben van die schuld. De studenten verkleinen op die manier dus hun negatieve gevoel over de situatie, waaraan ze op korte termijn toch niets kunnen veranderen.
Misschien ook interessant?
Informatie die we zien of krijgen is vaak subjectief. Dat komt door Framing bias. We leggen uit wat het is. Inclusief 3 heldere voorbeelden en marketing-kansen.
Elke verkiezing kent winnaars en verliezers. Wie verliest, is uiteraard teleurgesteld. Daarom reduceren kiezers hun cognitieve dissonantie. Dat blijkt uit het onderzoek dat Ryan Beasley en Mark Joslyn deden over Cognitive Dissonance and Post-Decision Attitude Change in Six Presidential Elections.
Het onderzoek
De onderzoekers wilden weten of ná de verkiezingen de mening van de stemmers over de winnaar of verliezer veranderde. Dat deden ze als volgt:
De resultaten
De resultaten waren opvallend! Het bleek dat de stemmers hun mening over de partijen ná de verkiezingen aanpasten. En vooral als ze op de verliezende partij hadden gestemd.
En dus kunnen we een parallel trekken naar de verkiezingen hier in Nederland. Ook hier zullen we positiever zijn over de winnaar van de verkiezingen. Op die manier voelen we ons minder slecht. Fijn dus, dat automatisch verkleinen van onze cognitieve dissonantie!
Cognitieve dissonantie is een denkfout van je klant. Ken jij de andere 8? Download ons e-book.
Marketing en cognitieve dissonantie horen bij elkaar. Als marketeer kun je cognitieve dissonantie uitstekend gebruiken om potentiële klanten over te halen. Een voorbeeld van marketingadvies dat we bij Conversiewerkers zouden geven.
“Die Gucci-trui staat haar veel mooier. En jij droeg hem toch al nooit”
De eigenaar van de trui heeft ooit verkeerde aankoopkeuze gemaakt. Door een positieve draai te geven aan de verkeerde aankoopkeuze, herstel je het vervelende gevoel bij de eigenaar van de trui.
Cognitieve dissonantie in marketing en psychologie is een ongekend interessant fenomeen. Doe er je voordeel mee en help kiezers en klanten!
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?
Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina.
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.
"*" geeft vereiste velden aan
Verbeter je marketing en conversie. Ontvang gratis onze marketing insights.
"*" geeft vereiste velden aan