De 9 grote denkfouten van klanten
Framing is slechts één denkfout van je klant. Ken jij de andere? Download ons e-book.
De meeste informatie die we krijgen is niet objectief maar subjectief. Dat komt door de framing bias. Bekijk onze uitgebreide uitleg.
Framing is slechts één denkfout van je klant. Ken jij de andere? Download ons e-book.
Hier zie je 2 senioren wandelen. Hoe zou jij dit beeld framen? Positief of negatief? Het antwoord hierop hangt af van je tekstdoel.
Hoe jouw bericht binnenkomt, is afhankelijk van wie het zegt. Waarom kiezen veel merken voor beroemdheden in hun commercial? Dat doen ze om hun boodschap te framen.
Welk communicatiemiddel zet je in? Neem de zin: “Steun jij de Hartstichting al?” Staat deze zin in een folder? In een e-mail? Zegt een influencer dit tegen je? Of je schoonmoeder? Voel je het verschil in impact?
Stel, een overheidscampagne zegt: “Is jouw huis nog droog in 2040?“. Bij een luisteraar in Nieuwerkerk a/d IJssel (laagste punt van Nederland) komt dit bericht anders binnen dan bij een bewoner van Vaals (hoogste punt).
Wanneer hoor je het bericht? Stel, je hoort een commercial die zegt: “Pas op. Rijd niet te hard”. De impact is anders op verschillende momenten.
Welke woorden en zinnen gebruik je bij het presenteren van je inhoud? Zie onderstaande lijst. Of lees door via het CCC-model en SUCCES-model.
Bekijk onderstaande uitspraken eens over Weidemelkkoeien. Inhoudelijk zijn de uitspraken hetzelfde. De impact is verschillend.
Welk vlees eet je liever? De labels betekenen inhoudelijk weer hetzelfde.
Opvallen: er bestaat geen label met 3 ‘lege’ sterren. Er bestaat wel een label met 3 volle sterren. Ook dat is een framing-keuze.
Wat klinkt gezonder? De positieve (abstracte) framing waarbij de informatie in een moeilijk scheikundig tabelletje wordt gezet? Of de negatieve weergave in suikerklontjes? Wederom: inhoudelijk wordt hetzelfde gezegd.
Framing start met klantproblemen en dromen herkennen. Dat kan via de Value Proposition Canvas. Incl. uitleg + voorbeeld.