12 Denkfouten & Cognitieve Biases

Denkfouten van mensen of klanten. Ook wel een cognitieve bias genoemd. Denkfouten maken we allemaal. Heel vaak zelfs. Maar eigenlijk ontkennen we altijd dat we denkfouten maken.

Wat is een cognitieve bias?

Een cognitieve bias is een denkfout in ons brein. Onze hersenen willen snel een beslissing maken. Maar door die snelheid ontstaan er fouten: cognitieve biases. Beslissingen waar we langer over na zouden moeten denken, maakt ons brein sneller dan goed voor ons is. Er zijn 188 biases. Wij tonen de top 12.

Cognitieve bias: ons brein maakt te snel een beslissing.

framing

1. Framing bias

Bij framing kleur je jouw bericht. Het is niet objectief maar subjectief. Framing is een duidelijke breinfout. Jij denkt dat je informatie nuchter kunt beoordelen. Maar dat klopt niet. Jij wordt (onbewust) beïnvloed. Je wordt ‘geframed’, zoals dat heet.

cognitieve dissonantie

2. Cognitieve dissonantie

Cognitieve dissonantie wil zeggen: mensen vinden het niet fijn om verkeerde keuzes te maken. Die keuzes botsten dan met hun overtuiging of gevoel. Dat heet een cognitief dissonante bias. Dat dissonante gevoel willen ze verbeteren of reduceren.

self serving cognitieve bias

3. Self-serving bias

Bij de self-serving bias vinden we dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze successen (interne attributie), maar dat omstandigheden verantwoordelijk zijn voor ons falen (externe attributie). Deze bias heeft dus ook te maken met de attributietheorie.

proefliggen endowment effect

4. Endowment effect

Bij het endowment effect geven we extra waarde aan iets wat we bezitten. Ten opzichte van iets wat we niet bezitten. Een bank in je huis krijgt waarde, alleen maar omdat het jouw bank is. Hoe langer we iets hebben, hoe meer het waard wordt.

nudging sticker

5. Nudging

Via Nudging geef je personen (voor hen onbewust) een duw in een bepaalde richting. Je toont aan dat de ene optie eigenlijk beter is dan de andere. Mensen zijn geneigd om de optie te kiezen die jij ze impliciet voorschotelt.

anchoring voorbeeld mcdonalds

6. Anchoring effect

Het anchoring effect / anker effect zorgt ervoor dat de info die jij als eerste krijgt een anker (ofwel uitgangspunt) is bij elke nieuwe beslissing. Informatie die je krijgt, vergelijk je altijd met eerdere info. Dit effect heet ook wel ‘verankeringseffect’ of ‘retentie-effect’.

stemmen / confirmation bias

7. Confirmation bias

Bij de confirmation bias zoeken we specifiek bevestiging voor onze huidige ideeën. We hechten bovendien extra waarde aan info die aansluit bij ideeën die we al hebben. We zoeken en interpreteren informatie dus op zo’n manier dat het bij ons past.

halo effect

8. Halo effect

Het halo-effect zorgt voor een totaalbeoordeling over iemand of iets op basis van slechts één of een paar eigenschappen. Je vormt dus een grotere algehele indruk over een organisatie of persoon. Zelfs al ken je maar heel weinig eigenschappen.

primacy en recency effect

9. Het recency effect

Het recency effect wil zeggen dat de meest recente informatie het meest actief is in je geheugen. Het brein heeft niet de capaciteit om álle informatie te onthouden. Dus wat doet je geheugen? Het slaat de laatste informatie op. Slim toch.

primacy effect

10. Primacy effect

Het primacy effect zorgt ervoor dat je vooral de eerste informatie goed onthoudt. Het is het tegenovergestelde van het recency effect. Je onthoudt de eerste info het allerbeste. Lees je een opsomming? Vooral het eerste punt blijft hangen.

onthouden

11. Availability bias

Door de availability bias nemen we beslissingen op basis van wat we al weten over een specifiek onderwerp. Dat hoeft dus zeker niet de belangrijkste of alle info te zijn. De availability bias wordt ook wel de beschikbaarheidsheuristiek genoemd.

money illusion

12. Money Illusion

Bij de money illusion maken mensen verkeerde beslissingen omdat het gaat om procenten. Mensen vinden de relatieve weergave van getallen lastig: procenten dus. Want 0,14% klink nou eenmaal ingewikkelder dan 14 cent.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.