Beter worden in SEO
Headertags zijn maar een klein onderdeel van je SEO-strategie. Wil jij vindbaar worden in Google? Download dan ons e-book.
Header tags zijn belangrijk voor de vindbaarheid in Google. De header tags duiden een kop of tussenkop aan in je tekst en zorgen ervoor dat Google jouw webpagina aan de juiste mensen toont. Hoe werkt het precies? En hoe zet je ze juist in? Ga aan de slag met onze tips.
Teksten zijn opgedeeld in alinea’s met koppen. Ook webteksten. In webteksten geef je koppen een specifieke HTML-opmaak mee. Dit betekent dat je de koppen met een bepaalde code in de webpagina invoert. Een H1, H2, H3 of H4-tag om precies te zijn. Dit zijn dus de header tags.
Headertags zijn maar een klein onderdeel van je SEO-strategie. Wil jij vindbaar worden in Google? Download dan ons e-book.
In de praktijk komen vooral de H1, H2, H3 en H4 voor. Je kunt nog verder gaan door ook H5- en H6-koppen te gebruiken, maar deze worden een stuk minder gebruikt.
Met header tags kun je een webpagina of blogartikel optimaliseren voor zoekmachines.
Google begrijpt door de header tags de structuur van je webpagina beter. Dat doet Google door te kijken naar het ‘waarde’ van de header tag. Bepaalde header tags vindt Google namelijk ‘belangrijker’. De zoekmachine weet: welke informatie onder een H3-kop staat, is minder belangrijk dan wat onder een H2-kop staat. En wat onder een H4-kop staat is minder belangrijk dan, logischerwijs, een H3-kop staat.
Google kijkt naar de ‘waarde’ van de header tag.
Dit werkt uiteindelijk voordeel voor de classificatie en voor de positie van de webpagina in de zoekresultaten. Dat leggen we hieronder uit.
Een pagina van het Voedingscentrum staat bovenaan de zoekresultaten. De H1-tag van deze pagina bevat namelijk de termen ‘Hoe kun je brood het beste bewaren? en ‘Hoe lang?’. Daardoor weet Google: deze pagina is relevant, want hier kan de zoeker het antwoord vinden.
Klinkt misschien als ingewikkelde materie, die tags. In de praktijk valt dat mee. Op veel websites kun je met een simpele optie koppen een HTML-tag geven.
In WordPress heb je daar bijvoorbeeld een knopje voor in het menu. Wanneer je je tekst opmaakt als kop, kun je kiezen voor H1, H2, H3, H4, H5 of H6. Zie het screenshot hieronder.
Dan kun je achter de schermen de header tag toevoegen aan tussenkoppen. Dat doe je met de volgende codes:
Kom je er zelf niet uit? Vraag je webbouwer om advies.
Header tags zijn heel belangrijk. Hoe pas je ze correct toe?
Gebruik de H1 maar één keer op een pagina. Dit is de titel die bovenaan je pagina komt te staan. Google ziet dit ook als de enige hoofdtitel.
Kies altijd een page title die afwijkt van de H1-kop. De page title gebruik je in de zoekresultaten in Google. Dit is de titel die mensen te zien krijgen als ze jouw website tussen de resultaten zien staan.
Extra tip: Deze titel mag maximaal 58 tekens lang zijn. Niet heel lang dus. Bovendien moet de page title mensen in Google triggeren om door te klikken. Daarom is het slim om de page title aparte in te vullen.
In de verdere tekst maak je vooral gebruik van de H2 en H3 als header tags. Daarmee splits je de rest van de tekst op. Gebruik om de één tot twee alinea’s een nieuwe kop. Zo voorkom je lange lappen tekst.
? Extra tip: Op veel websites zien de H2 en H3 er anders uit: de H3 heeft meestal kleiner lettertype. Bij Conversiewerkers hebben ze hetzelfde uiterlijk. Zo wordt het uiterlijk van de tekst een stuk minder rommelig.
De H4-kop komt zelden voor. Deze gebruik je alleen als kleinere subkop. De kop ‘Zet de H4 kop alleen waar nodig in’ is bijvoorbeeld als H3 opgemaakt. Delen we onder die H3-kop extra informatie? Dan kun je die een H4-tag geven, zoals de kop hieronder.
Extra tip: H5- en H6-koppen bestaan ook, maar heb je vrijwel nooit nodig. Beperk je waar mogelijk tot H1, H2, H3 en H4.
(Tussen)koppen zijn een belangrijk onderdeel van SEO-teksten. Hierin laat je relevante zoekwoorden terugkomen. Dit zijn woorden of woordcombinaties waar mensen op Googelen.
Formuleer sommige H2’s als een lezersvraag. Bijvoorbeeld ‘Wat zijn header tags? Geef in de tekst daaronder antwoord op die vraag. Waarom? 2 redenen.
Ten eerste: het is fijn voor lezers: zij weten hierdoor direct dat het antwoord op hun vraag in die specifieke alinea staat.
Ten tweede kun je op deze manier een ‘paragraaf snippet’ maken. Deze type snippet heb je vast al eens bovenaan Google zien staan. Wanneer je een vraag intikt, komt het antwoord direct in een ‘snippet’ (bovenaan) in Google te staan.
Extra tip: Wil je weten op welke zoekwoorden mensen Googelen? Gebruik dan de zoekwoordplanner.
SEO-voordelen of niet, schrijf vooral een tekst die fijn leest. Je koppen volstoppen met zoekwoorden werkt averechts. Bij veel herhaling leest je tekst niet prettig en haken lezers af. Schrijf voor je lezer, niet voor Google, en kies koppen die de lading dekken. Dat is het belangrijkst.
Hoe een tekst eruit ziet met de header tags? Zo bijvoorbeeld: