Duplicate content: de gevaren en oplossingen bij dubbele content

Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina. Lees wat dubbele content is, hoe je het voorkomt én hoe je het oplost.

Wat is duplicate content/dubbele content?

Er is sprake van dubbele of duplicate content wanneer (ongeveer) dezelfde content op twee of meerdere webpagina’s staat.

  • Bij interne duplicate content vind je de dubbele content dus op dezelfde website.
  • Bij externe duplicate content staat dezelfde content op twee verschillende websites.

Voorbeeld interne duplicate content

Op de website van een aannemer staat een dienstenpagina met informatie over een huis laten bouwen en een blog met tips om zelf een huis te bouwen. De tekst op beide pagina’s lijkt sterk op elkaar. De kans is hierdoor groot dat Google dit ziet als dubbele content.

Voorbeeld externe duplicate content

Een voorbeeld van veelvoorkomend externe duplicate content is een persbericht dat op verschillende websites wordt geplaatst. Ook productomschrijvingen van één product op verschillende webshops worden vaak geïndexeerd als duplicate content. Of bijvoorbeeld de footers van je website.

Volgens Google is veel externe duplicate content onschuldig. Dit heeft betrekking op content die niet opzettelijk wordt gekopieerd. Het kan zijn dat iemand jouw content ongevraagd heeft geknipt en geplakt op zijn of haar website. Maar dit is dus géén onschuldige dubbele content. Dit type dubbele content is schadelijk voor de ranking van jouw (originele) content

Schrijven voor het web

Goede webteksten schrijven? Download gratis ons e-book!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waarom is dubbele content schadelijk?

Zoekmachines hebben last van duplicate content. De zoekmachine, zoals Google, weet niet wat de originele en wat de gekopieerde content is. Wanneer de zoekmachine pagina’s met dezelfde content indexeert, kan dit dus problemen opleveren voor jouw website. Drie redenen:

  • De zoekmachine weet niet welke webpagina’s hij moet tonen in de zoekresultaten.
  • De zoekmachine weet niet hoe hij de webpagina’s moet rangschikken in de zoekresultaten.
  • Elke website en elke pagina heeft een bepaalde autoriteit. Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de positie in de zoekresultaten. Wanneer er sprake is van duplicate content, weet de zoekmachine niet hoe en van welke pagina’s hij de autoriteit moet meten.

Tip: De autoriteit van je website en pagina’s check je snel via de gratis MOZ-toolbar

 

Wat betekent dit voor de vindbaarheid van mijn website?

  • Verlaagde page ranking
    Zoekmachines worden gedwongen te kiezen welke pagina ze tonen in de zoekresultaten. In het geval van de aannemer wordt dus óf de dienstenpagina óf de blog hoog getoond in de zoekresultaten. En dat is zonde wanneer op beide pagina’s relevante informatie staat.

    Dubbele content op jouw website kan de page ranking daardoor verlagen. Je bent dan eigenlijk aan het concurreren met jezelf! Hierdoor trekt jouw website minder bezoekers.

  • Verlaagde link equity
    Daarnaast verlaagt duplicate content de link equity vanaf jouw website: de autoriteit die pagina’s aan elkaar doorgeven. Deze autoriteit wordt doorgegeven door followed links (links van jouw website naar een andere website, ook wel outbound links genoemd) en 301 redirects (omleidingen naar de juiste pagina).

    De links die vanaf andere pagina’s doorverwijzen naar jouw site weten niet waar ze naartoe moeten linken, omdat op meerdere locaties dezelfde content te vinden is. De link equity wordt hierdoor verdeeld over verschillende pagina’s. Dit kan de ranking van verschillende pagina’s in Google negatief beïnvloeden.

Google weet niet wat er te vinden valt op jouw website

Om de zoveel tijd loopt Google je website door; dit heet crawlen. Hierdoor weet Google wat er te vinden is op jouw pagina’s, waardoor deze getoond worden in specifieke zoekresultaten. Wanneer Google veel pagina’s met dezelfde content ontdekt, weet de zoekmachine niet meer welke pagina’s hij moet crawlen.

Wanneer Google veel pagina’s met dezelfde content ontdekt, weet de zoekmachine niet meer welke pagina’s hij moet crawlen.

Het gevolg: Google bepaalt zelf welke pagina hij indexeert op een bepaald zoekwoord. Hierdoor kan het zijn dat de onjuiste pagina voor een bepaald zoekwoord wordt geïndexeerd. Mensen komen hierdoor terecht op een pagina met onjuiste informatie; namelijk informatie die niet gaat over het ingetikte zoekwoord.

Duplicate content - twee dezelfde honden

Zo check je of er duplicate content op jouw website staat

Een SEO-tool die je zelf kunt gebruiken om dubbele content op te sporen is SERanking.

Deze tool laat zien op welke positie jouw website in Google wordt getoond, wanneer mensen een bepaald zoekwoord in Google intikken. SERanking, of een andere SEO-tool, geeft zelf aan wanneer het zoekwoord is gekoppeld aan meerdere URL’s. Dit betekent dat de zoekmachine meerdere webpagina’s crawlt om de ranking van het zoekwoord te checken.

Dubbele content op jouw eigen website

Dit spoor je op door site:naamwebsite.nl “Hier de tekst die je wilt checken.” te Googelen.

duplicate content

Duplicate content aanpakken zonder te herschrijven

Ook zijn er drie andere oplossingen:

  • Canonieke URL
  • No index
  • 301 redirect

Canonieke URL kiezen

Met een canonieke URL vertel je Google wat je voorkeurs-URL is: je bepaalt welke URL bij een specifiek zoekwoord getoond moet worden. Hierdoor voorkom je dat pagina’s met dubbele content met elkaar concurreren. Sterker nog: ze werken samen. Je geeft aan dat pagina’s met dubbele content naar één specifieke pagina moeten linken. Dit verhoogt de page ranking van de belangrijkste URL (de canonieke URL) en voorkomt een verlaagde page ranking van alle pagina’s met dubbele content.

Google legt je uit hoe je een canonieke URL instelt

No index

Je pagina niet meer laten indexeren betekent dat deze pagina niet meer wordt getoond in de zoekresultaten. Handig bijvoorbeeld voor bedank- of bevestigingspagina’s. Je kunt kiezen uit twee verschillende no-indexopties: noindex + follow en noindex + nofollow. Bij de eerste versie worden de links op de pagina’s nog wel gecrawld door Google, waardoor link equity nog wordt doorgegeven. Bij noindex, nofollow negeert Google de pagina volledig, inclusief de links. Link equity speelt hier dus geen rol meer.

Google legt je uit hoe je een pagina niet meer laat indexeren

301 redirect

Duplicate content op je website tackelen zonder pagina’s te verwijderen doe je gemakkelijk via 301 redirects. Via 301-redirects verwijs je bezoekers direct door naar de juiste pagina. Wanneer de Google-bots op deze pagina’s terechtkomen om ze te crawlen, worden ook deze bots automatisch doorgestuurd naar de juiste pagina. Alleen deze pagina wordt hierdoor geïndexeerd, wat de Page Ranking van de correcte pagina weer verhoogd.

Voorbeeld
In 2018 schreef je een geweldige blog over bloemschikken. In 2020 herschrijf je de blog met een paar simpele aanpassingen tot landingspagina. De tekst wordt dus geplaatst op een nieuwe pagina, met een andere URL. De teksten op beide pagina’s lijken erg op elkaar. Veel andere websites linken naar de blog. Verwijderen van deze blogpagina kan dus niet. Met een 301 redirect geef je aan dat bezoekers van de blogpagina terechtkomen op de nieuwe landingspagina.

 

Verschil canonieke URL en no index

Bij een canonieke URL maak je je voorkeur kenbaar aan Google. Google doet wat jij aangeeft. Wanneer je Google verbiedt om een pagina te indexeren, weet Google niet wat je met deze pagina wilt.

Samengevat

Voorkom dubbele content op jouw website. Bezoekers zijn namelijk op zoek naar creatieve en unieke content. Kun je echt niet om duplicate content heen? Kies dan voor een canonieke URL, no index of 301 redirect. Hierdoor help je Google en worden de belangrijkste pagina’s getoond.

 

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.