E-book SEO
Aan de slag met zoekwoorden en SEO? Download gratis ons e-book SEO.
Je wilt gevonden worden in Google door potentiële klanten. Zoekwoorden maken het verschil. Maar wat kies je: long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden?
Short tail en long tail gaan om de zoekwoorden die je intikt in een zoekmachine. Zijn dat er weinig of veel
Los hiervan zijn er drie grote verschillen tussen short tail en long tail zoekwoorden. Dat zijn het zoekvolume, de zoekintentie en de concurrentie op het zoekwoord. We leggen deze verschillen uit aan de hand van een voorbeeld over het kopen van een regenjas.
Het zoekwoord (ook wel zoekterm genoemd) is de term die mensen intikken in de zoekbalk van zoekmachines. In de zoekresultaten worden websites getoond waarop informatie te vinden is over dit zoekwoord.
Het gebruiken van zoekwoorden in jouw content is enorm belangrijk voor jouw SEO-strategie.
Je bent op zoek naar een nieuwe regenjas. Je weet alleen nog niet welk model, kleur of merk. Je gaat op zoek in Google en tikt een heel algemene zoekterm in: regenjas kopen. In dit geval is de zoekterm een short tail zoekwoord.
Je bent op zoek naar een nieuwe regenjas. Je lievelingskleur is rood en je maat is 42. Je hebt een mooie jas gezien bij de H&M. Die wil je bestellen. Daarom zoek je in Google naar: rode regenjas maat 42 H&M model ZION. Een long tail zoekwoord.
Er zijn 3 grote verschillen tussen long tail en short tail zoekwoorden.
Aan de slag met zoekwoorden en SEO? Download gratis ons e-book SEO.
Het zoekvolume ligt hoger voor short tail zoekwoorden. Waar ligt dat aan?
Terug naar het voorbeeld van de regenjas. Bijna iedereen start zijn of haar zoektocht door het intikken van een brede zoekterm (long tail). Er wordt maandelijks vaker gezocht naar algemene termen (zoals rode regenjas) dan naar heel specifieke termen (zoals rode regenjas maat 42 H&M model ZION).
Misschien denk je nu: door een brede zoekterm te verwerken in mijn content, trek ik veel meer mensen naar mijn website. Waarom zou ik mij dan focussen op long tail zoekwoorden? Begrijpelijke gedachte, maar in sommige gevallen niet de juiste. De zoekintentie en de concurrentie komen hier om de hoek kijken.
Ga maar na: wanneer jij een heel gerichte zoekopdracht als rode regenjas maat 42 H&M model ZION intikt, is de kans groot dat je dit type jas wilt kopen.
Mensen die long tail zoekwoorden gebruiken, hebben dus een gerichte zoekintentie. Ze weten precies waar ze naar op zoek zijn / wat ze willen kopen.
Mensen die een long tail zoekwoord intikken, weten precies wat ze willen kopen.
Iemand die een specifieke zoekopdracht intikt, is al veel verder in het aankoopproces dan iemand die een brede zoekopdracht intikt. Maak hier gebruik van.
Hoe gerichter en specifieker een zoekwoord, hoe minder websites zich hierop richten. Het specifieke product of de dienst wordt gewoonweg minder vaak aangeboden. Dit betekent dat er over het algemeen minder concurrentie zit op long tail zoekwoorden dan op short tail zoekwoorden.
Hoe hoger de concurrentie op een bepaald zoekwoord, hoe moeilijker het is om in de organische (gratis) zoekresultaten te komen. De advertentiekosten voor populaire zoekwoorden liggen ook vaak een stuk hoger. Houd hier dus rekening mee als je pagina’s optimaliseert voor short tail zoekwoorden ipv long tail zoekwoorden.
Pagina gericht op short tail zoekoord
Een pagina gericht op het short tail zoekwoord rode regenjas? Maak een productpagina met daarop alle rode regenjassen die je aanbiedt. Geef informatie over de verschillende modellen en typen regenjassen.
Pagina gericht op long tail zoekwoord
Een pagina gericht op het long tail zoekwoord rode regenjas maat 42 H&M model ZION? Dan is deze pagina natuurlijk te vinden op de website van de H&M. De pagina is volledig gericht op het rode model ZION.
Stel. Je hebt een hoveniersbedrijf. De zomer komt eraan, en je wilt meer zomerplanten verkopen.
Je kan 2 dingen doen:
Je kiest voor optie 2. Je schrijft een informatieve blog, waar je natuurlijk antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Ook bied je op deze pagina jouw eigen zomerplanten aan.
Hoewel je dus maandelijks minder traffic naar je pagina krijgt door je te focussen op een minder populair zoekwoord, zijn jouw bezoekers wél heel specifiek op zoek naar bepaalde planten. De kans dat de websitebezoeker een van jouw planten koopt die in de volle zon kan staan, is daarmee erg hoog.
Het kiezen van de juiste long tail of short tail zoekwoorden begint bij een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Op basis daarvan bepaal je waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Hulp nodig met jouw SEO-strategie? Schakel ons in.
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?
Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina.
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.
"*" geeft vereiste velden aan
Verbeter je marketing en conversie. Ontvang gratis onze marketing insights.
"*" geeft vereiste velden aan