De Marketingcommunicatie Fabriek

Via de Marketingcommunicatie Fabriek analyseren wij de marketingcommunicatie van organisaties. Van management tot campagne. Het grotere plaatje wordt zichtbaar en blindstaren op details is onmogelijk. We tonen aan: wat gaat er wél en niet goed? Het model dwingt om stap voor stap te werk te gaan. Om niets over te slaan. Om elk onderdeel serieus te nemen. Zó verbetert het succes van je marketingcommunicatie.

Bekijk de Fabriek

De Marketingcommunicatie Fabriek bestaat uit drie lagen. Elke laag is een verdiepingslaag ten opzichte van de vorige.

Download de afbeelding en bekijk de fabriek in groot formaat. 

De uitdaging in marketingcommunicatie

Vaak loopt marketingcommunicatie niet zoals je wilt. En ja, dat is een uitdaging. Want waar ligt het échte probleem? 

  • Wordt data juist gebruikt?
  • Is content van voldoende kwaliteit?
  • Wordt er voldoende getest?
  • Bezit je team alle expertises?
  • Overleggen teamleden voldoende?
  • Worden de juiste communicatiemiddelen ingezet?
  • Zijn de pijnen van je doelgroep allemaal bekend?
  • Houd je rekening met consumer biases?
  • Is het budget toereikend?
  • Zijn resultaatverwachtingen reëel?

Vrijblijvend gesprek plannen

Via onze Audit ontvang jij een integrale analyse van de marketingcommunicatie van jouw organisatie, via het gedachtengoed van de Marketingcommunicatie Fabriek.

Plan je vrijblijvend gesprek via het formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar begin je de analyse?

Misschien heb je een gevoel waar het mis gaat? Maar het zou fijner zijn als je jouw gedachten hard kunt maken. Dat je de vinger precies op de zere plek kunt leggen.

Marketingcommunicatie kent vele kritieke succesfactoren. Van organisatiestructuur tot doelgroepanalyse, van budgetallocatie tot meetmethoden. Soms wordt een bottleneck zichtbaar. Maar vaak ook niet.

Het is daarom tijd voor een andere aanpak. Een aanpak die marketingcommunicatie analyseert als een fabriek. Een fabriek waar je ziet waar productie floreert en waar productie stokt.

Waar gaat het precies mis in je marketingcommunicatie?

Wanneer campagnes niet de gewenste resultaten opleveren, is er zelden één oorzaak aan te wijzen. Het is een samenspel van factoren:

  • Een doelgroepanalyse blijkt toch onvolledig
  • De organisatie werkt niet met de juiste analysetools
  • Het is niet duidelijk welke kanalen het goed doen
  • Marketingcommunicatie blijkt niet top-of-mind bij het management

Het resultaat van losse initiatieven is vaak nog inzichtelijk. Resultaten lijken soms redelijk. Maar wat is ‘best aardig’ eigenlijk?

  • De social media-afdeling post regelmatig
    Best aardig: er komen reacties en likes op de posts.
  • De ads-resultaten staan in een dashboard
    Best aardig: het dashboard ziet er netjes uit.
  • De contentmakers maken leuke items
    Besta aardig: teksten en video’s zijn aansprekend.

Hoe verhoudt een losse campagne zich tot de lange-termijn-strategie? En zijn die gedurfde social posts niet schadelijk voor je reputatie op lange termijn?

Een risico is dat je je op de details richt terwijl het grotere plaatje niet klopt. Je team test bijvoorbeeld welke positie van knoppen het beste converteert op de website. Maar wat als de website überhaupt niet het beste conversiekanaal is voor jouw dienst?

Misschien heb je een kortingsactie gepland, maar blijkt prijs helemaal geen pijnpunt van je klanten te zijn.

Een holistische blik is nodig. Een blik die het complete plaatje toont. Van organisatie tot strategie. Van uitvoering tot je data-meting. Dat is wat de Marketingcommunicatiefabriek doet.

De Marketingcommunicatie Fabriek?

Waarom kijken we naar marketingcommunicatie als een fabriek?

Een fabriek produceert. Efficiënt en voorspelbaar. Er komt grondstof binnen, er gaat een product uit. Machines en mensen hebben heldere functies. Data is realtime inzichtelijk.

Dus als er iets misgaat in de fabriek, weet je snel waar je moet zoeken.

Marketingcommunicatie kan volgens hetzelfde principe werken.

  • Je begint met je organisatie
    Je identiteit, doelen, structuur en resources
  • Je eindigt met concrete uitingen
    Social posts, Youtube-video’s, actie-websites.
  • Resultaten stromen door de lagen heen
    Van uitvoering naar management. En omgekeerd.

Marketingcommunicatieprocessen zijn niet zo gestructureerd als bij een fabriek, maar je kunt het fabrieksdenken sterk benaderen.

De Marketingcommunicatiefabriek dwingt je om naar alle onderdelen te kijken. Van je interne overlegstructuur tot je customer journey. Van je contentcreatie tot je dashboards. Niets blijft buiten beeld.

 

Hoe zit de Marketingcommunicatiefabriek in elkaar?

De Marketingcommunicatiefabriek bestaat uit drie lagen. Elke laag is een verdiepingslaag ten opzichte van de vorige.

Fabriekslaag 1: Organisatie

De organisatie is het absolute fundament van je marketingcommunicatie. We kijken hier naar structuur, draagvlak en resources.

  • Krijgt marketing voldoende draagvlak in het management?
  • Hoe is de interne overlegcultuur?
  • Is de teams-indeling logisch qua expertise?
  • Zijn er voldoende resources beschikbaar?
  • Zijn er heldere regels, handboeken en guidelines?

Deze fundamentele zaken bepalen of marketingcommunicatie überhaupt kan slagen. Een marketingafdeling zonder testvrijheid kan niet innoveren. Een organisatie waar data verspreid staat over meerdere systemen, kan niet personaliseren. Een team zonder duidelijke overlegstructuren, werkt langs elkaar heen.

Ook kijken we hier naar wetgeving, compliance, handboeken en conventies. Voldoe je aan de AVG? Beschik je over een huisstijlhandboek? Regels bepalen of campagnes juridisch houdbaar zijn en hebben een beperkende invloed.

bij op honinggraad

Pas op! Regels.

  • Een financieel adviseur mag niet schrijven over “Onze verzekering” maar over “De verzekering die wij adviseren“.

Fabriekslaag 2: Marketing

We beschouwen marketing als de marketingmix met de 4 P’s*, zoals gedefinieerd door marketingprofessor Jerome McCarthy. Uiteraard zoomen we hierbinnen vooral in op de P van Promotie, maar niet zonder van de andere 3 P’s – Prijs, Plaats en Product – te onderzoeken welke rol deze spelen in de marketingcommunicatie.

In deze tweede laag zoomen we in op de marketingcommunicatie-strategie.

  • Wat is je propositie?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat zijn je doelen?
  • Welke middelen ga je inzetten?
  • Welk totaalbudget is beschikbaar?

Ook hier liggen grote uitdagingen. KPI’s blijken onhaalbaar. Doelgroepen zijn te vaag omschreven. Doelen zijn niet SMART geformuleerd. Gekozen middelen passen niet bij de doelgroepfase.

Fabriekslaag 3: Marketingcommunicatie

Hier komt je marketingcommunicatie tot leven. Je bekijkt nu per middel (bijvoorbeeld: e-mailings) of combinatie van middelen (bijvoorbeeld: social kanalen) wat je bij wie wilt bereiken, en met welke welke specifieke boodschap? Het resultaat van deze laag is de concrete output van de fabriek:

  • klant-e-mails
  • radiocommercials
  • social campagnes
  • display advertenties
  • shirtsponsoring
  • SEO / GEO

Dit is het niveau waar de marketingcommunicatiemanager verantwoordelijk voor is. Bij haperingen in de marketingcommunicatie krijgt deze derde laag alle aandacht.

Maar zonder de twee onderliggende lagen – Organisatie en Marketing – ontbreekt een essentieel deel van de analyse. Er ontstaat een risico van losse op zichzelf staande campagnes en resultaten die véél beter hadden kunnen zijn.

Onderdeel 4: Datastromen

Tot slot is er nog een vierde onderdeel. Geen laag in dit geval, maar een stroom. De datastromen lopen als levensaders door alle drie de lagen heen. Data van onderaf voedt je strategie. Data van je campagnes wordt verspreid door de organisatie en zorgt voor extra kennis bij nieuwe campagnes.

Data zorgt voor een continu proces van meten, leren en bijsturen.

Waarom de Marketingcommunicatie Fabriek uniek is

Een overkoepelende organisatie-brede analyse op het gebied van marketingcommunicatie bestaat niet. Andere analysemodellen kijken naar losse onderdelen. Naar de content. Naar campagnes. Naar organisatiestructuur.

Geen enkel ander model toont organisatiebreed succes van marketingcommunicatie in één overzichtelijk model.

verzekerings-email-illustratie

CASE: E-mailings bij de verzekeraar

Een landelijke verzekeraar werkt met marketingteams per productcategorie:

  • een team voor pensioenen
  • een team voor hypotheken
  • een team voor (schade)verzekeringen

De teams werken meestal langs elkaar heen. Ze huren los van elkaar specialisten in voor advertising, data-analyse en strategie. Een overkoepelend branding-team kijkt of uitingen niet botsen met de organisatie-identiteit.

Binnen het managementteam zijn managers verantwoordelijk voor hun producten (verzekeringen, hypotheken of peiisoen). Niemand in het managementteam is verantwoordelijk voor marketingcommunicatie.

In een bepaalde week gebeurt het volgende:

  • Maandag wordt een mailing verstuurd voor korting op de autoverzekering.
  • Dinsdag ontvangt de klant een mailing over hypotheekmogelijkheden
  • Woensdag volgt een administratieve (negatieve) mail over een geweigerde schade-uitkering
  • Vrijdag is er de algemene nieuwsbrief met meerdere onderwerpen.

Dit gebeurt dus allemaal in 1 week. De teams beseffen min of meer dat dit niet handig is maar er wordt verder geen actie op ondernomen.

Toelichting Case

In deze case zie je hoe de problemen rondom marketingcommunicatie eigenlijk niet te maken hebben met de marketingcommunicatie zelf. De opzet of inhoud van de commerciële e-mailings zijn niet het probleem. 

Het marketingcommunicatieprobleem ligt bij de organisatie: 

  • Er is weinig bestuursdraagvlak voor marketingcommunicatie
  • Marketingteams zijn productgebaseerd ingedeeld 
  • KPI’s zijn alleen omzetgedreven 

Dit toont het nut van de marketingcommunicatiefabriek 

Je kunt je advertenties nog zo goed plannen en optimaliseren, maar als een organisatie een probleem heeft met de datakwaliteit, de customer journey niet goed in kaart is gebracht, of als het management steeds bezuinigt op promotiebudget, dan kunnen zelfs goede marketingcommunicatiecampagnes nog falen.  

De marketingcommunicatiefabriek dwingt je om integraal te kijken.  

De fabriek laat je zien dat marketingcommunicatie op vele fronten kan vastlopen. En dat je pas succesvol bent als alle onderdelen goed op elkaar aansluiten. 

Stap voor stap verbeteren

De kracht van de fabriek zit in de logische volgorde. Je begint niet met een analyse van individuele campagnes.

  • Je begint bij je organisatie, bij het draagvlak, de overlegstructuur en governance.
  • Dan pak je door met marketing, strategie en datakwaliteit.
  • Tot slot kijk je pas naar de invulling van je individuele middelen.

De Marketingcommunicatiefabriek voorkomt dat je je blindstaart op details en het grotere plaatje mist. Het model dwingt je om stap voor stap te werk te gaan. Om niets over te slaan. Om elk onderdeel serieus te nemen.

Effectieve marketingcommunicatie vraagt om meer dan creativiteit alleen. Het vraagt om structuur, inzicht en discipline. Precies wat de fabriek je biedt.

Vrijblijvend gesprek plannen

Via onze Audit ontvang jij een integrale analyse van de marketingcommunicatie van jouw organisatie, via het gedachtengoed van de Marketingcommunicatie Fabriek.

Plan je vrijblijvend gesprek via het formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

* In de loop der jaren zijn de 4 P’s verder uitgebreid tot 7 (of meer) P’s. Die extra P’s komen in de Marketingcommunicatie Fabriek op andere plekken aan bod.

Deel dit artikel
Kopieer link

Laat je gegevens hier achter 👇

Vul het formulier in. Dan overleggen we vrijblijvend over de mogelijkheden.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak jezelf slimmer

Bij met lijntje

Ontvang de slimste nieuwsbrief over marketing en communicatie  12 x per jaar  Verbeter je marketing

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.