Value Proposition Canvas

Het Value Proposition Canvas is één van de aller-belangrijkste marketingmodellen. Het laat zien welke problemen jij als bedrijf oplost voor klanten. En welke dromen je waarmaakt.

thumbnail value proposition canvas

Download jouw canvas

Ga zelf aan de slag met jouw Value Proposition Canvas. Je ontvangt 1 x het model + 1 x een uitgewerkt voorbeeld + 1 x een lege versie om zelf in te vullen

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is het Value Proposition Canvas?

Via het Value Proposition Canvas breng je de problemen en dromen van jouw klant in kaart. Ook benoem je hoe jouw merk, product of dienst deze problemen oplost en dromen waarmaakt. Het Value Proposition Canvas wordt in het Nederlands ook het Waarde Propositie Canvas genoemd.

Voorbeeld: lees dit eens

Lees de volgende zin: “Wij zijn specialist in coaching en innovatie-trainingen

Dit lijkt een normale zin. Maar het laat zien hoe het niet moet! Je moet niet over jezelf praten maar over de dromen en problemen van je klant. Pas daarna vertel je over je bedrijf.

Anders gezegd. Je praat eerst over “Jij” en dan pas over “Wij”. Hiervoor gebruik je het Value Proposition Canvas.

Value Proposition Canvas - Nederlands

Uitleg Value Proposition Canvas in 5 stappen

We geven een uitleg van het Value Proposition Canvas in 5 stappen. De hoofdbegrippen uit model zijn dikgedrukt.

  1. Een bedrijf wil een product / dienst verkopen aan nieuwe klanten.
  2. Van de gewenste klanten (de doelgroep) maakt het bedrijf een profiel.
  3. Vervolgens brengt het bedrijf de problemen en dromen van die klant in kaart. Het gaat om problemen en dromen die te maken hebben met het product / de dienst.
  4. Het bedrijf stelt zich de volgende vraag: welke klantproblemen lossen we op & welke dromen maken we waar als de klant ons product of onze dienst gebruikt?
  5. Die informatie gebruikt het bedrijf in marketing, communicatie en teksten.

Voorbeeld Waarde Propositie Canvas

We werkten een voorbeeld van het value proposition canvas uit voor glamping. Glamping is kamperen in een luxe tent die al voor je is opgezet.

In het onderstaande voorbeeld zie je duidelijk de dromen en problemen die mensen ervaren bij kamperen en glamping.

Je kunt dit voorbeeld ook in groot formaat downloaden + een leeg canvas om zelf in te vullen.

voorbeeld value proposition canvas

Oorsprong Value Proposition Canvas

Het Value Proposition Canvas is ontwikkeld door Alexander Osterwalder, die zichzelf “Business Thinker” noemt. Een soort ondernemerscoach dus. Osterwalder ontwikkelde naast het Waarde Propositie Canvas ook het Business Model Canvas. Dit model vormt de basis voor het maken van een ondernemingsplan en wordt veel op hogescholen gebruikt.

Aanpassing Waarde Propositie Canvas

  • Het officiële waarde canvas spreekt over ‘Pains’ en ‘Gains’. Dit werd vertaald naar ‘Problemen’ en Doelen.
  • Wij spreken over ‘Dromen’ in plaats van ‘Doelen’. Doelen zijn té praktisch. Dromen bij het Value Proposition Canvas vormen het ideaalplaatje. Daar gaat het om.

Value Proposition Canvas voor jouw bedrijf

Het Value Proposition Canvas is hét uitgangspunt voor betere marketing- en communicatie. Maar het invullen kan een uitdaging zijn. Proven Context geeft advies of training

Wat doen we voor jouw bedrijf?

  1. Samen het Value Proposition Canvas maken en invullen (training)
  2. Vertellen hoe je de canvas omzet naar krachtige USP’s
  3. De canvas vertalen naar een marketing- en communicatiestrategie
Deel dit artikel
Kopieer link

Je marketing, AI-prompts, training of AI Avatar uitbesteden?

Laten we overleggen over de mogelijkheden. Ik help je bedrijf groeien. 💪 Olaf Geysendorpher

Vul je gegevens in. Ik neem contact met je op 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Waarover gaat je vraag?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Maak jezelf slimmer

Olaf stand alone voor honingraat-icon

Ontvang de slimste nieuwsbrief over marketing, communicatie en AI  12 x per jaar  Verbeter je marketing   Ontdek AI-kansen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.