SEO en SEA. Verschil, uitleg en voorbeelden.

SEO. SEA. De letters zijn bijna gelijk. Maar het verschil tussen SEO & SEA is groot. Bekijk de uitgebreide uitleg.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO betekent Search Engine Optimization. Vertaald zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ofwel: adverteren in zoekmachines. Het verschil tussen SEO & SEA, is dus het verschil tussen optimaliseren voor ‘normale’ resultaten en betaalde resultaten in zoekmachines.

 

Search Engine Marketing (SEM)

SEO, SEA, zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren vallen allemaal de noemer SEM. SEM staat voor Engine Marketing. De overeenkomsten bij SEO / SEA zijn de woorden “Search Engine”. De zoekmachine, meestal Google, staat centraal. 95% van de zoekopdrachten in Nederland vindt namelijk plaats via Google. En op smartphones is dat zelfs 99%.

Download e-book SEO

Leer alles over SEO. Word gevonden in Google. In 50 pagina’s leer je alles.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SEO of zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) betekent gewoon Zoekmachine optimalisatie. Via SEO probeer je jouw content te optimaliseren, zodat je website hoger komt in de zogeheten organische resultaten. Dit zijn de resultaten waarvoor je niet betaald.

De betaalde resultaten zijn Google Ads advertenties. Dat valt dus onder SEA. Je positie in Google die je via SEO hebt verbeterd, wordt ook wel je SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd.

Via SEO probeer jouw content optimaliseren, zodat je website hoger komt in de organische resultaten.

SEO en content

Wil je in de top 5 terechtkomen, dan zet een content marketeer een content marketing strategie op. Zo’n strategie is dus bedoeld om een betere SEO-positie te behalen. Onder “content” vallen teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, tools, links en knoppen.

Voor het optimaliseren van je website voor zoekmachines, kijk je buiten content ook naar de techniek en structuur van je website, naar linkbuilding, social media en specifieke zoekwoorden die je gebruikt.

SEO en SEA: 3 verschillen op een rij

Tot slot de verschillen tussen SEA en SEO nog even overzichtelijk op een rij. In deze Infographic over Digital Marketing zie je verschillen tussen SEO en SEA ook duidelijk terug.

  • SEA – SEO
    SEA gaat over adverteren, over reclame maken en over jouw positie in de betaalde resultaten van Google. SEO gaat over content maken, je website optimaliseren en gevonden worden in de organische, niet-betaalde resultaten van Google.
  • Geld en Tijd
    SEA kost je meestal veel geld maar biedt snel resultaat. SEO kost minder geld maar vooral veel tijd. SEO-resultaten laten langer op zich wachten.
  • Online en Content Marketeer
    SEA is het domein van de Online Marketeers en SEO van de Content Marketeer

Het verschil tussen SEA en SEO groot. Het zijn écht twee verschillende dingen. De verbindende factor tussen SEO en SEA is zoekmachine Google. In Google kan je ‘gratis’ gevonden worden. En op Google kun je betaald adverteren. SEO en SEA zijn daarmee dus ook een soort concurrenten van elkaar.

 

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Eerst nog even dit.

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor Marketing Insights en verbeter je marketing, communicatie en conversie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
WhatsApp met ons