Google multi-sturen. Hoe werkt het? 

Professionele nieuwsbrieven maken in Gmail via Google multi-sturen. Hoe werkt het precies? En wat zijn de voor- en nadelen?

google multi send

September 2022 lanceerde Google de functie multi-sturen in Gmail (Google Workspace). Niet echt een sexy naam. Maar vooruit, daar gaat het niet om.

De meeste marketingbureaus werken met een professionele tool voor e-mailmarketing, zoals MailChimpActiveCampaign of HubSpot. En zelf gebruiken we GetResponse.

Kun je jouw abonnement voor zo’n tool nou opzeggen? Lees verder.

Wat is Google multi-sturen?

Via Google multi-sturen stuur je e-mails met een semi-professionele opmaak aan meerdere contacten tegelijk. Google multi-sturen is onderdeel van Google Workspace. Eerder werd de dienst in het buitenland gelanceerd als multi-send voor Google / Gmail.

Hoe werkt multi-sturen?

Allereerst zie je dat onder in de Gmail werkbalk 2 extra opties zijn ontstaan (groen gearceerd).

  1. Indeling kiezen
  2. Modus voor multi-sturen aan-/uitzetten

Indeling-kiezen in multi-sturen staat voor de template die je kiest. De indelingen zijn min of meer vergelijkbaar met de indelingen of templates die je kiest bij een professionele e-mailmarketing.

template gmail

Indeling en Templates

We zijn gelijk aan het testen geslagen met de multi-sturen templates en indelingen. Dit resulteerde in de indeling die je hieronder ziet. Om eerlijk te zijn: het was ellendig.

  • Binnen de template kun je de indeling niet meer aanpassen. Ja, een logo en foto toevoegen, dat kan. Maar wil je nét iets anders? Helaas. Kan niet.
  • Er wordt een kleurstelling voor je bepaald op basis van een hoofdkleur. Je mag die hoofdkleur zelf kiezen maar verder heb je nauwelijks regie.
  • Ik wilde bijvoorbeeld de zijkanten blauw in plaats van groen. Groen is de kleur van onze CTA-knop. Maar nee. Dat kon niet.
  • Je kan een paar social knoppen toevoegen aan de onderkant: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Youtube. Dat is alles. Het lijkt 2015 wel.
  • Je kunt je e-mail niet personaliseren.

google multi sturen opmaken

Verzendlijsten bij multi-sturen

Dan het toevoegen van geadresseerden / het maken van verzendlijsten bij multi-sturen in Gmail. Wat valt op?

  • Je kunt in je contactenlijsten meerdere adressenlijsten (via labels) aanmaken. De adressen voeg je toe in het AAN-veld. 
  • Je kunt je e-mail aan maximaal 1.500 mensen sturen. Dat is op zich wel een revolutie. Zoveel mensen benaderen via Gmail moest je vroeger niet proberen. Dan verdween je mail direct in de SPAM-map.
  • Omdat je de knop ‘multi-sturen’ hebt aangezet, zien de ontvangers elkaars e-mailadres dus niet. Dat is uiteraard wel zo prettig. Het maakt de Bcc dus overbodig.
  • Mensen die zich uitschrijven, worden alleen voor multi-sturen uitgeschreven. Ze worden niet geblokkeerd op je contacten-lijst.

Het resultaat

Hieronder zie je het desktop-resultaat van multi-sturen in Gmail. Tja, wat zullen we zeggen? Erg groen allemaal ?. Op een smartphone ziet het er overigens netjes uit.

Een preview tekst / pre-header / snippet toevoegen kon overigens ook al niet. De preview-tekst is daarom hetzelfde als de onderwerp-regel. In dit geval staat: “Nieuw: Google multi-sturen” twee achter elkaar. Niet best dus.

google multi send

Conclusie multi-sturen via Gmail

Is het Google multi-sturen een mooi begin? En kunnen we MailChimp, ActiveCampaign, HubSpot en GetResponse massaal gaan opzeggen? Nou: Nee en Nee.

Lean ontwikkelen is prima. Je hoeft bij een innovatie niet alles in detail uit te werken. Maar dit is écht te simplistisch. Totaal geen vervanger van professionele tools dus.

E-mailmarketing en marketing automations tools bieden véél meer mogelijkheden in:

  • opmaak
  • klantselectie en lijsten
  • autoresponders en automation
  • statistieken en rapporten
  • etc. etc.

Software voor e-mailmarketing is heel wat anders dan ‘gewone’ e-mail. Persoonlijk zien wij niet hoe Google dit gaat uitwerken tot professionele e-mailmarketing-software.

To be continued wellicht?

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.