Communicatieplan in 7 stappen

Strategische communicatie start met het opstellen van het perfecte communicatieplan. Deze handleiding helpt je verder.

communicatieplan

Wat is een communicatieplan?

Een communicatieplan beschrijft het beleid van jouw bedrijf op het gebied van communicatie. Je vermeldt welk doel je wilt bereiken, welke doelgroepen een rol spelen en welke strategie je inzet om die doelgroepen wilt bereiken.

Voorbeeld van communicatiedoelen?

  • Meer merkbekendheid
  • Meer product-verkopen
  • Nieuwe leden binnenhalen
  • Een positiever imago krijgen

Interne v.s. externe communicatie

Het plan zorgt ervoor dat de communicatie aansluit bij de (doel)en. Het kan gaan om:

  1. Communicatie binnen bedrijf
    Dit noem je interne communicatie.
  2. Communicatie naar klant toe
    Dit noem je externe of marketingcommunicatie.
olaf

Laat je Communicatieplan opstellen door Conversiewerkers

Liever het opstellen van je Communicatieplan uitbesteden aan echte professionals? Neem contact op met mij en mijn collega’s. We helpen graag met het scherp krijgen van jouw doelgroep, doel en strategie.

Handleiding communicatieplan opstellen

communicatieplan

1. Breng je eigen bedrijf/organisatie in kaart

Bepaal waar jouw bedrijf/organisatie voor staat en waar je naartoe wilt (missie en visie). Bedenk daarbij ook wat je graag wilt uitstralen en hoe je wilt overkomen bij jouw doelgroep.

 

Stel: je bent makelaar en hebt een eigen bedrijf. Je hebt één belangrijke propositie: starters aan een betaalbaar huis helpen. Je wilt overkomen als een betrouwbare makelaar, die begrijpt waar jonge mensen tegenaan lopen bij het kopen van een huis.

 

2. Onderzoek je klanten en dienst/product

Breng je doelgroep(en) in kaart. Wie wil je bereiken? Waar wonen ze, wat voor werk hebben ze, waar halen ze informatie vandaan? Tip: maak hierbij persona’s. Zo splits je jouw doelgroep en heb je een specifieker beeld van jouw (potentiële) klanten.

 

Als makelaar heb je 2 belangrijke doelgroepen: starters die een huis zoeken in de randstad, en starters die een huis zoeken in een dorp. Je maakt 2 persona’s. In het kort:

  • Emily. 27 jaar, hoog salaris, vaste relatie, 1 kat, op zoek naar bruisende wijk.
  • Pieter. 28 jaar, gemiddeld salaris, single, 2 honden, op zoek naar een rustige buurt rondom zijn geboortedorp.
communicatieplan

3. Bepaal je doelen

Zet op een rij wat je wilt bereiken met je communicatie.  Je kan natuurlijk meerdere doelen hebben.

Belangrijk is dat jouw doelen meetbaar zijn. Deze doelen worden ook wel KPI’s genoemd. Via KPI’s houd je zicht op de belangrijkste cijfers. Vraag jezelf af:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wat is het budget?
  • Hoeveel tijd heb ik?
  • Hoe meet ik resultaten door?

 

Als makelaar bepaal je dat je binnen 1 jaar 15% meer klanten in de provincie Groningen wilt bereiken. En je wilt minimaal 30 personen aan een nieuw huis krijgen. En daarmee ook 30 nieuwe reviews binnenhalen.

 

4. Bepaal je boodschap

Met welke boodschap wil je jouw doelgroep bereiken? Probeer dit zo beknopt mogelijk te formuleren.

 

Emily, de starter die op zoek is naar een huis in de Randstad, wil je bereiken met de volgende boodschap: “Binnen 4 maanden een startershuis in hartje Amsterdam.” Pieter wil je juist bereiken met een andere boodschap: “Een mooie plek op een rustige locatie. Já, ook voor starters.”

 

5. Communicatiemix bepalen

Bepaal met welke mix van communicatiemiddelen jij de doelgroep wilt bereiken. Houd hierbij rekening met de customer journey. Dit omschrijft de ‘reis’ die een klant aflegt bij het kopen van een dienst of product.

 

Emily zit nog in de oriënterende fase en moet bekend worden met jouw bedrijf. Een geschikt kanaal is bijvoorbeeld Instagram advertising. Pieter moet juist overtuigd worden om voor jou te kiezen. Je besluit Pieter een mail te sturen met 20% korting op een adviesgesprek.

communicatieplan

6. Maak een planning

Bepaal wanneer je de communicatiemiddelen gaat inzetten. Consistentie is daarbij belangrijk. Maak bijvoorbeeld een contentkalender, waarin je per maand aangeeft welke acties/uitingen plaatsvinden.

 

Je zet een contentkalender op voor de maand februari. Dat is een maand waarvan je weet dat veel mensen hun huis verkopen. Per week geef je aan welke berichten je wanneer post. Ook zet je vast dat al jouw contacten in maart een gepersonaliseerde mail ontvangen, inclusief een overzicht van huizen die aansluiten bij hun wensen en budget. 

 

7. Voer communicatieplan uit en stuur bij

Jouw communicatiestrategie staat. Aan de slag! Meet maandelijks door. Welke acties leverden wat op? Hoeveel kliks zijn er geweest op advertenties? Hoeveel websitebezoekers heb je gehad? Hoeveel conversies vonden er plaats? Door te meten wat werkt, weet je ook wat niét werkt. Tip: ga aan de slag met A-B-testen.

 

De maand maart zit erop. Je evalueert hoeveel personen hebben gereageerd op het gepersonaliseerde overzicht en hoeveel conversies hieruit zijn gerold. Ook meet je door welke posts op social media de meeste likes en reacties opleverden.

 

Communicatieplan opstellen: ècht nodig?

Is het opstellen van een communicatieplan écht nodig? Ja. 3 belangrijke redenen uitgelicht. Een communicatiestrategie…

  1. Maakt duidelijk hoe je jouw doel(en) bereikt
    Een communicatieplan maakt duidelijk wat er nodig is om een bepaald doel te bereiken. Als je zonder strategie aan de slag gaat met bijv. social media, je website of Google-advertenties, is de kans groot dat dit uiteindelijk (te) weinig oplevert.
  2. Zorgt voor consistentie
    Een communicatieplan zorgt er ook voor dat een afdeling, een gehele organisatie of een marketingteam dezelfde boodschap uitdraagt en op dezelfde manier communiceert.
  3. Geeft inzicht in doelgroepen
    Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Elke doelgroep heeft unieke eigenschappen, zoals interesses en behoeften. In een communicatieplan werk je uit hoe je de verschillende doelgroepen het beste 1) bereikt en 2) aanspreekt.

 

mockup communicatieposter

De poster met alle 115 communicatiemiddelen

Er zijn maar liefst 115 verschillende communicatiemiddelen. Wij verzamelden ze allemaal in 1 totaaloverzicht.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.