Jouw marketing en conversie verbeteren?
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Website-buttons zorgen voor het succes van jouw website. Of juist voor het ontbreken ervan. Goede website-buttons wijzen bezoekers de weg naar belangrijke pagina’s, zoals de conversiepagina, contactpagina en het winkelmandje. Met deze zes tactieken laten we zien hoe je buttons op je website zo overtuigend mogelijk maakt. Met dank aan Google.
Google beïnvloedt ons. Dat wisten we al. Maar het interessante is dat je iets van de methodes van Google kunt leren. Via slimme beïnvloedingstactieken sturen de Google-knoppen jou de gewenste kant op. Zonder dat je het zelf doorhebt. Google is hier meester in.
Daarom analyseerden we de beïnvloedingstactieken die Google gebruikt. We voegden hier bewezen kennis van andere bronnen aan toe en kwamen tot 6 krachtige tips. Tips waarmee je meer resultaat kunt halen uit jouw website-buttons.
Met deze zes tactieken maak je website-buttons slimmer
De middle-option bias beschrijft dat mensen een sterke voorkeur hebben voor de middelste optie. Zo kiezen we in de bioscoop bijvoorbeeld sneller voor een medium portie popcorn. Wanneer je een oneven aantal buttons op een rij hebt staan, zal de gebruiker sneller op de middelste klikken. Dus: plaats de belangrijkste website-button in het midden.
Staan er twee of vier buttons naast elkaar? Dan is het natuurlijk niet mogelijk om de middelste aan te klikken. In dat geval is rechts de beste locatie voor de belangrijkste button. Uit onderzoek van Nisbett en Wilson (1997) blijkt namelijk dat mensen intuïtief vaker kiezen voor de rechter optie.
Plaats concrete tekst in de button. Wetenschappers Chip en Dan Heath stellen in hun SUCCES-formule dat we concrete informatie beter kunnen onthouden.
‘Ik ga akkoord’ is bijvoorbeeld concrete informatie. Je kan jezelf dit horen zeggen. En er daarnaast zelfs non-verbaal mee instemmen door te knikken. Maar een button met daarin de tekst ‘Andere opties’ is niet concreet. Want wat zijn ‘andere opties’?
Eén van de belangrijkste factoren voor de website-button is de gebruiksvriendelijkheid. Door een kleur met een passende associatie toe te passen op de button, wordt het aantrekkelijker om op de button te klikken. Je helpt de bezoeker de goede richting op.
Wat we met associatie bedoelen? Kleuren hebben bepaalde betekenissen. Zo staat groen voor ‘veilig’ en ’toegestaan’ terwijl rood staat voor ‘gevaarlijk’ en ‘verboden’. Kijk maar naar een verkeerslicht. Deze associatie wordt ook wel ‘behavioural design’ genoemd.
En hoe zorg je ervoor dat de button opvalt? Gebruik een tegenovergestelde kleur van de rest van je website. Zo ziet de gebruiker in één oogopslag de belangrijke knoppen. Een goed voorbeeld: onze eigen homepagina. Je aandacht wordt direct naar de belangrijkste knop getrokken.
Tip! Met de Colortool van Adobe kies je eenvoudig de juiste kleur voor jouw website-button. Je vindt snel een opvallende kleur, die óók matcht met de andere kleuren op jouw website.
Wees kritisch in het kiezen van de kleur: vermijd bijvoorbeeld grijs. Als je bij een web-formulier iets vergeet in te vullen, blijft de ‘bevestigen’ website-button grijs. Disabled dus. Daardoor geeft de kleur grijs je een onbewuste associatie dat je ergens niet op kunt klikken. En dan doe je dat dus niet.
Daniel Kahneman en Amos Tversky ontwikkelden in 1979 de Prospect Theory. Zij concludeerden dat het verliezen van iets veel meer impact op ons heeft dan het winnen van iets. En deze conclusie kan je mooi toepassen op de buttons.
Als voorbeeld gebruiken we onderstaande buttons die Google gebruikt in hun algemene voorwaarden.
Bij een melding over gewijzigde voorwaarden zal de knop met daarin de tekst ‘Ik ga akkoord’ meer kliks opleveren dan een knop met daarin de tekst ‘Andere opties’. ‘Ik ga akkoord’ geeft een gevoel van grip, is duidelijk, geeft minder risico en is veiliger. Dit is niet het geval bij de tekst ‘Andere opties’.
Wanneer je voor de keuze ‘Andere opties’ gaat, zal je voor nieuwe keuzes komen te staan, namelijk de overige opties. De kans dat je hier een verkeerde keuze maakt is groter. En dat wil je niet.
Samenwerking is één van de zes factoren die de likability (sympathie) van jouw bezoeker verhoogt. Beïnvloedingsexpert Robert Cialdini heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Hoe je dit toepast in de website-buttons? Geef de bezoeker het gevoel dat hij met je samenwerkt wanneer hij op een knop drukt. Gebruik bijvoorbeeld de tekst ‘Geen probleem’. Hiermee geeft de bezoeker namelijk aan dat hij netjes meegaat met wat er gevraagd wordt.
Zorg ervoor dat de bezoeker niet de indruk krijgt dat zijn klik tijd gaat kosten. Wees direct. Gebruik bijvoorbeeld ‘Contact’ op de button voor je contactpagina. ‘Contactformulier invullen’ kost tijd. En hoeveel tijd dat precies is, is nog maar de vraag. Bezoekers hebben schaarste aan tijd, dus kiezen ze eerder voor de snelste optie.
De perfecte website-buttons maak je niet zomaar. Bepaal eerst het doel van je buttons en welke het button belangrijkste is. Ga vervolgens aan de slag met deze zes tips. En meet ook door. Onderzoek op welke buttons het meeste wordt geklikt en pas op basis daarvan jouw eigen buttons aan.
Op naar meer kliks!
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?
Duplicate content, ook wel ‘dubbele content’ genoemd, kan schadelijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website en/of webpagina.
Communicatiebureau Proven Context verandert in twee namen: Tekstbouwers.nl en Conversiewerkers.nl
Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.
Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.
"*" geeft vereiste velden aan
Verbeter je marketing en conversie. Ontvang gratis onze marketing insights.
"*" geeft vereiste velden aan