Stappenplan: hoe zet je branding in?
Je kan je merk op verschillende manieren ontwikkelen en uitdragen. Maar waar begin je?
1. Bepaal je doelgroep
Wie wil je bereiken? Stem je communicatie beter af door te bedenken wie je doelgroep is.
2. Definieer je merkidentiteit
Bedenk wat de kernwaarden en boodschap van je organisatie zijn en hoe je dit wilt overbrengen. Met een duidelijke boodschap onderscheid je je organisatie van de rest.
3. Ontwerp een visuele identiteit
Creëer een logo en huisstijl die aansluit bij je merkidentiteit en die herkenbaar is. Denk aan kleuren, vormen en lettertypen. Maar ook aan fotogebruik. Zo creëer je een professionele en consistente uitstraling.
4. Maak gebruik van marketingkanalen
Om je merk te laten zien en horen, gebruik maken van verschillende communicatiemiddelen. Adverteer op social media, maak een website of zet e-mailmarketing in.
5. Meet en evalueer
Houd bij hoe je merk zich ontwikkeld onder de doelgroep. Zet enquêtes uit of houd statistieken van je website bij. Wat werkt en wat werkt niet? Stuur eventueel bij waar nodig.