Branding en identiteit

Waarom halen we koffie bij Starbucks en niet bij een goedkoper koffietentje verderop? Dat heeft te maken met branding en met merkidentiteit. Maar wat is het precies en hoe zet je het in met maximaal effect?

Wat is branding?

Branding is de manier waarop een bedrijf zichzelf presenteert. Het draait om het creëren van een visuele merkidentiteit. Het gaat ook om een boodschap die altijd hetzelfde is en om de gehele klantbeleving rond het merk.

‘Door branding in te zetten onderscheidt een bedrijf zich van andere bedrijven.’

Ikea - Wat is Branding?

Voorbeeld 1: Ikea

Zweedse balletjes in het restaurant, rare Zweeds klinkende productnamen en het ijsje aan het einde van een winkelbezoek. Ikea staat bekend om haar unieke en herkenbare uitstraling. Ikea biedt betaalbare en functionele meubels aan voor het moderne gezin. Hierdoor is Ikea anders dan haar concurrenten.

Waarom is het versterken van je merkidentiteit belangrijk?

Je merk sterk neerzetten is belangrijk omdat je een emotionele verbinding creëert met jouw klant. Het sterkste merk wordt de leider in de branche. Als jouw uitstraling altijd helder is, zien mensen jou als professioneler en betrouwbaarder. Dit zorgt voor meer kansen.

Het doel van branding is om een positief imago te creëren en te behouden. Een positief imago leidt tot meer vertrouwen en loyale klanten. Het is daarom belangrijk om tijd en geld te investeren in het ontwikkelen en uitdragen van een sterk merk.

Vaak is het ontwikkelen en positioneren van je merk niet meetbaar. Performance Branding is dat wel. Het consistent vertellen van het grotere merkverhaal levert een efficiëntere besteding van het marketingbudget op en zorgt voor een snellere impact van het merk.

Apple - Wat is Branding?

Voorbeeld 2: Apple

Apple is een bekend Amerikaans technologiebedrijf met veel loyale klanten. iPhone-gebruikers zijn niet alleen in het bezit van een telefoon, maar hebben vaak ook bijpassende oordopjes en laptop of computer. Dankzij de unieke eigen branding van Apple blijft het bij klanten niet bij één product. Klanten willen alles hebben. 

Stappenplan: hoe zet je branding in?

Je kan je merk op verschillende manieren ontwikkelen en uitdragen. Maar waar begin je?

1. Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken? Stem je communicatie beter af door te bedenken wie je doelgroep is. 

2. Definieer je merkidentiteit

Bedenk wat de kernwaarden en boodschap van je organisatie zijn en hoe je dit wilt overbrengen. Met een duidelijke boodschap onderscheid je je organisatie van de rest.

3. Ontwerp een visuele identiteit

Creëer een logo en huisstijl die aansluit bij je merkidentiteit en die herkenbaar is. Denk aan kleuren, vormen en lettertypen. Maar ook aan fotogebruik. Zo creëer je een professionele en consistente uitstraling. 

4. Maak gebruik van marketingkanalen

Om je merk te laten zien en horen, gebruik maken van verschillende communicatiemiddelen. Adverteer op social media, maak een website of zet e-mailmarketing in. 

5. Meet en evalueer

Houd bij hoe je merk zich ontwikkeld onder de doelgroep. Zet enquêtes uit of houd statistieken van je website bij. Wat werkt en wat werkt niet? Stuur eventueel bij waar nodig.

Starbucks - Wat is Branding?

Voorbeeld 3: Starbucks

Je hebt vast wel eens een koffie gehaald van minimaal 5 euro met je naam verkeerd geschreven op de beker. Starbucks heeft een sterk en herkenbaar imago. Het merk focust zich onder meer op klantvriendelijkheid. Maar ook de verkeerd geschreven namen op de bekertjes zijn onderdeel van het merkconcept. Dit creëert de herkenbaarheid waar Starbucks bekend om staat. 

Maak je merk verleidelijk met content

Je online zichtbaarheid is belangrijk als het gaat om het versterken van je merkidentiteit. Zorg dat je content opvalt bij jouw klanten. Dat kun je doen door te verleiden. Hoe dat werkt? Lees ons e-book over verleidelijke content. 

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Personal branding op LinkedIn

Branding is niet alleen belangrijk voor bedrijven, maar ook voor personen. Steeds meer mensen zien personal branding als een manier om zichzelf te positioneren in de arbeidsmarkt. Zo onderscheiden ze zich van anderen. Bijvoorbeeld via LinkedIn. Grote kans dat jij zelf al bezig bent zonder dat je doorhebt dat het om branding gaat.

Een goede branding? Een goede klantbeleving!

Het bieden van een goede klantbeleving is een belangrijk onderdeel als je jouw merk sterker wilt neerzetten. Creëer als bedrijf échte ervaringen voor je klant. Hoe je dat doet? 

  • een gebruiksvriendelijke website.
  • snelle en efficiënte klantenservice.  
  • een persoonlijk handgeschreven kaartje meegeven bij een online bestelling.
Rituals - Branding

Voorbeeld 4: Rituals

Overal ter wereld hebben Rituals-winkels hetzelfde concept gebaseerd op zen en ontspanning. Een stapje terug doen en genieten van het moment. Het product brengt de ontspanning naar huis, in bad of onder de douche. Maar ook winkelbezoek moet die ontspanning opwekken, o.a.via geuren; het ruikt altijd lekker in de Rituals-winkels. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de verpakking.

Uit deze 5 dingen bestaat een goede branding

Hieronder maken we duidelijk waaruit de perfecte branding bestaat.  

  • Een consistente visuele identiteit. 

Een visuele identiteit helpt je doelgroep om jouw organisatie te herkennen. Denk aan een logo, huisstijlkleuren en fotogebruik.. 

  • Een duidelijk merkidentiteit. 

Een ander onderdeel van een goede branding is een duidelijke merkidentiteit. Een merkidentiteit bestaat uit missie, visie en kernwaarden. 

  • Een consistente boodschap.

Een consistente boodschap en tone of voice zorgt voor een professionele en geloofwaardige indruk bij het publiek. 

  • Een emotionele verbinding met het publiek.

Heeft jouw organisatie een emotionele verbinding met de doelgroep? Dit kan door middel van het aanspreken van de behoeften en waarden van de doelgroep.

  • Een positief imago.

Een goede branding zorg voor het opbouwen en behouden van een positief imago bij het publiek. Hierdoor creëer je meer zakelijke kansen en groeit je bedrijf sneller.

Voortdurend proces

Als een bedrijf deze elementen heeft ontwikkeld en consistent toepast in alle communicatie, dan heeft het bedrijf een goede branding ontwikkeld. Het is wel een voortdurend proces. Het is belangrijk om te investeren in het behoud en de ontwikkeling van een sterk merk. 

Tags

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.