Je 404-pagina: doe het beter
dan de rest

Een bezoeker komt op jouw 404-pagina. Hij of zij zocht iets, maar dat gaat niet goed. Dat is de schuld van jouw website. Maak je 404-pagina dus niet grappig maar nuttig, Wij geven 10 tips.

1. Noem de 404-pagina geen 404-pagina

Je 404-pagina ook een 404-pagina noemen? Doe het niet. Dit is namelijk developers-taal. Je noemt je andere pagina’s toch ook niet ‘HMTL-template-pagina’s’? Kies een titel die je bezoekers begrijpen. Maak het klantvriendelijk.

Zo moet het niet
Dus doe het dus niet zoals kledingwebshop Asos.

voorbeeld asos 404

Zo moet het wel

  • ‘De pagina bestaat niet (meer), maar we helpen je graag verder’
  • ‘We kunnen deze pagina niet vinden’
  • ‘Dit is niet de pagina die je zoekt’

2. Laat iets zien

Je bezoeker (of potentiële klant zelfs!) heeft niet gevonden waar hij/zij naar zocht. Help ze verder. Toon in ieder geval iets.

Zo moet het niet
Doe het vooral niet zoals RTL.

rtl 404

Zo moet het wel 

De 404-pagina van Karwei ziet er goed uit. Duidelijke informatie, goede links en lekker overzichtelijk.

karwei 404

3. Doe normaal

Houd de 404-pagina normaal. Denk vanuit de klant; hij/zij vindt het niet leuk om op een 404-pagina terecht te komen. Tuurlijk, een grapje mag. Maar zet je bezoeker op de eerste plek.

Zo moet het niet
Een voorbeeld dat het deels niet goed doet, maar deels ook wel: Hema.

hema 404

De tompouche-grap? Kan beter.

Wat Hema hier wél erg goed doet, is het verder helpen van de bezoekers. De bezoeker teruggaan naar de zoekresultaten of naar de homepagina. Ook worden direct alle categorieën opgesomd waarop de bezoeker kan klikken. En dat brengt ons bij tip 4: geef suggesties.

Schrijf betere teksten voor websites

Schrijf de perfecte tekst voor je website. En voor je 404-pagina natuurlijk?. Download ons e-book. 40 pagina’s (!) met tips en adviezen.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

4. Geef suggesties

Je bezoeker zoekt iets, maar heeft het niet gevonden. Dat is niet goed. Stel je voor dat die bezoeker vervolgens óók geen suggesties voorgeschoteld krijgt. Dan ben je die websitebezoeker sowieso kwijt.

Geef daarom suggesties. Link bijvoorbeeld door naar de 5 best bezochte pagina’s, naar je diensten of naar je categorieën.

Zo moet het niet

Doe het niet zoals Van Dale. Hoe wordt de bezoeker hier verder geholpen? Juist, niet!

van dale 404

Zo moet het wel
KPN doet dit goed met het ‘We helpen je graag verder-lijstje’.

kpn 404

5. Bied nuttige suggesties

Super als je je bezoeker verder helpt door suggesties te tonen. Maar zorg er dan wel voor dat deze suggesties nuttig zijn.

Zo moet het niet

Amazon stuurt bezoekers op hun 404-pagina’s verder naar de homepage. Verder willen ze je voorstellen aan de Amazon-honden. Wacht, wat?

amazon

Zo moet het wel

Xenos helpt bezoekers goed verder: je kan doorklikken naar verschillende categorieën, meteen een item zoeken in de webshop, terugkeren naar de homepage of een winkel in de buurt zoeken. Óók bieden ze nuttige inspiratie. Aan de opmaak en overzichtelijkheid van de pagina is trouwens nog wel wat te verbeteren.

xenos 404

6. Laat het niet om jezelf draaien

De 404-pagina gaat niet om jou. Help je bezoeker liever verder. Deel daarom bijvoorbeeld niet je statement, jaarcijfers of aantal klanten.

Zo moet het niet 

Heineken doet het niet helemaal goed. Bezoekers kunnen terug naar de homepage of op de suggesties klikken. En laten die suggesties nu allemaal artikelen zijn over jawel… Heineken zelf. Wat nou als de bezoeker 2 kratten Heineken wilt bestellen? Ze kunnen beter doorlinken naar hun producten.

heineken 404

Zo moet het wel

Randstad geeft een paar goede suggesties.

randstad 404

7. Focus je niet op de fout

Wanneer een bezoeker op een 404-pagina terecht komt, snapt hij/zij dat direct. Je hoeft de ‘fout’ niet te benadrukken. Help liever de bezoeker verder.

Hoe het niet moet

‘ERROR PAGE’. Dat is wel heel heftig, Shell. Wel goed dat bezoekers onderaan de pagina worden doorgestuurd naar andere relevante pagina’s.

shell 404

Hoe het wel moet

Vervoerdersbedrijf Connexxion heeft een overzichtelijke én leuk geschreven 404-pagina.

connexxion 404

8. Integreer een zoekfunctie

Heb je een zoekbalk/zoekfunctie op je site? Toon deze dan ook op je 404-pagina. Doe dit ook als de zoekbalk al in je menubalk is opgenomen. Maak het je bezoekers éxtra makkelijk.

Zo moet het niet 

Stel; je komt op de 404-pagina van Shoeby terecht. Ehh, wat nu? Naast het feit dat de bezoeker niet wordt doorgelinkt naar andere pagina’s, kan hij/zij ook niets zoeken op de website.

shoeby 404

Zo moet het wel 

De 404-pagina van de NPO bevat een fijne zoekbalk. Wel jammer van de 404-titel.

npo 404

9. Stuur door naar klantenservice/helpdesk

Je klant is op zoek naar iets. Kan het niet vinden. Heeft misschien wel hulp nodig. Wijs daarom je bezoekers op je klantenservice/helpdesk.

Zo moet het wel 

ASR doet dit goed. Ze sturen bezoekers gelijk door naar de helpdesk. En wat ze ook goed doen: ze focussen niet op het negatieve (bijvoorbeeld: ‘deze pagina bestaat niet’) maar juist op het positieve: ‘we helpen je graag verder!’

asr 404

Zo moet het niet

Zoals Shoeby het doet?

10. Maak het persoonlijk (via data)

Weet je door middel van klantdata wie er op jouw 404-pagina terecht komt? Maak de suggesties dan persoonlijk. Toon bijvoorbeeld iemands favoriete producten of laatst bekeken items. Zo maak je het persoonlijk én zijn de suggesties super relevant.

Een 404-pagina. Maar dan in het echt …

Stel je voor. Je loopt door een bouwmarkt. Je zoekt een specifieke tang maar kunt ‘m niet vinden. Je stapt op een medewerker af.

Jij: “Mevrouw, kunt u mij helpen? Ik zoek een tang. Ik kan ‘m niet vinden.
Medewerker: “Uh. That’s a no! Dit is niet wat je zocht. Ga terug naar de ingang.”

Dat zou een héééle rare reactie zijn? Maar waarom doen we dit op websites dan wél?

Tags

Deel dit artikel
Kopieer link

Je marketing, AI-prompts, training of AI Avatar uitbesteden?

Laten we overleggen over de mogelijkheden. Ik help je bedrijf groeien. 💪 Olaf Geysendorpher

Vul je gegevens in. Ik neem contact met je op 👇

"*" geeft vereiste velden aan

Welk onderwerp heeft je interesse?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Maak jezelf slimmer

Olaf stand alone voor honingraat-icon

Ontvang de slimste nieuwsbrief over marketing, communicatie en AI  12 x per jaar  Verbeter je marketing   Ontdek AI-kansen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.