Je 404-pagina: doe het beter
dan de rest

Een bezoeker komt op jouw 404-pagina. Hij of zij zocht iets, maar dat gaat niet goed. Dat is de schuld van jouw website. Maak je 404-pagina dus niet grappig maar nuttig, Wij geven 10 tips.

1. Noem de 404-pagina geen 404-pagina

Je 404-pagina ook een 404-pagina noemen? Doe het niet. Dit is namelijk developers-taal. Je noemt je andere pagina’s toch ook niet ‘HMTL-template-pagina’s’? Kies een titel die je bezoekers begrijpen. Maak het klantvriendelijk.

Zo moet het niet
Dus doe het dus niet zoals kledingwebshop Asos.

voorbeeld asos 404

Zo moet het wel

  • ‘De pagina bestaat niet (meer), maar we helpen je graag verder’
  • ‘We kunnen deze pagina niet vinden’
  • ‘Dit is niet de pagina die je zoekt’

2. Laat iets zien

Je bezoeker (of potentiële klant zelfs!) heeft niet gevonden waar hij/zij naar zocht. Help ze verder. Toon in ieder geval iets.

Zo moet het niet
Doe het vooral niet zoals RTL.

rtl 404

Zo moet het wel 

De 404-pagina van Karwei ziet er goed uit. Duidelijke informatie, goede links en lekker overzichtelijk.

karwei 404

3. Doe normaal

Houd de 404-pagina normaal. Denk vanuit de klant; hij/zij vindt het niet leuk om op een 404-pagina terecht te komen. Tuurlijk, een grapje mag. Maar zet je bezoeker op de eerste plek.

Zo moet het niet
Een voorbeeld dat het deels niet goed doet, maar deels ook wel: Hema.

hema 404

De tompouche-grap? Kan beter.

Wat Hema hier wél erg goed doet, is het verder helpen van de bezoekers. De bezoeker teruggaan naar de zoekresultaten of naar de homepagina. Ook worden direct alle categorieën opgesomd waarop de bezoeker kan klikken. En dat brengt ons bij tip 4: geef suggesties.

Schrijf betere teksten voor websites

Schrijf de perfecte tekst voor je website. En voor je 404-pagina natuurlijk?. Download ons e-book. 40 pagina’s (!) met tips en adviezen.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

4. Geef suggesties

Je bezoeker zoekt iets, maar heeft het niet gevonden. Dat is niet goed. Stel je voor dat die bezoeker vervolgens óók geen suggesties voorgeschoteld krijgt. Dan ben je die websitebezoeker sowieso kwijt.

Geef daarom suggesties. Link bijvoorbeeld door naar de 5 best bezochte pagina’s, naar je diensten of naar je categorieën.

Zo moet het niet

Doe het niet zoals Van Dale. Hoe wordt de bezoeker hier verder geholpen? Juist, niet!

van dale 404

Zo moet het wel
KPN doet dit goed met het ‘We helpen je graag verder-lijstje’.

kpn 404

5. Bied nuttige suggesties

Super als je je bezoeker verder helpt door suggesties te tonen. Maar zorg er dan wel voor dat deze suggesties nuttig zijn.

Zo moet het niet

Amazon stuurt bezoekers op hun 404-pagina’s verder naar de homepage. Verder willen ze je voorstellen aan de Amazon-honden. Wacht, wat?

amazon

Zo moet het wel

Xenos helpt bezoekers goed verder: je kan doorklikken naar verschillende categorieën, meteen een item zoeken in de webshop, terugkeren naar de homepage of een winkel in de buurt zoeken. Óók bieden ze nuttige inspiratie. Aan de opmaak en overzichtelijkheid van de pagina is trouwens nog wel wat te verbeteren.

xenos 404

6. Laat het niet om jezelf draaien

De 404-pagina gaat niet om jou. Help je bezoeker liever verder. Deel daarom bijvoorbeeld niet je statement, jaarcijfers of aantal klanten.

Zo moet het niet 

Heineken doet het niet helemaal goed. Bezoekers kunnen terug naar de homepage of op de suggesties klikken. En laten die suggesties nu allemaal artikelen zijn over jawel… Heineken zelf. Wat nou als de bezoeker 2 kratten Heineken wilt bestellen? Ze kunnen beter doorlinken naar hun producten.

heineken 404

Zo moet het wel

Randstad geeft een paar goede suggesties.

randstad 404