
Voorbeeld Olielek
- Concreet: “Er is 103.000 liter olie gelekt. Er gaan nu meer dan 4.000 planten en dieren dood.”
- Abstract: “Er is een groot olielek ontstaan waardoor aanzienlijke ecologische schade kan ontstaan.”
Een olieramp. Hoe communiceer je zoiets? Dat hangt ervan af. Wil je minimale of maximale impact? Dan kies je duidelijk (concreet) of juist vaag (abstract) taalgebruik.


Eigenlijk is concreter altijd beter. Maar hoe schrijf je concrete teksten? We hebben 3 gouden tips. Onze copywriters zetten ze in voor onze klanten.
Schrijf niet wat jouw bedrijf doet of heeft. Schrijf wat de klant wil of verwacht. Dit wordt ook wel de ‘Whats-in-it-for-you’ genoemd. Wat heeft de klant aan de informatie? Welke voordelen levert het hem/haar op? Door dit te benoemen, wordt de tekst direct een stuk concreter.
Voorbeelden spreken tot de verbeelding en maken informatie concreet. Vertel bijvoorbeeld niet alleen dat een functie uitdagend is, maar leg ook uit welke zaken de functie uitdagend maken.
Leg iets uit alsof je met een vriend in de kroeg staat te praten. Snapt diegene dan écht wat jij bedoelt? Zo niet, herschrijf de tekst en maak deze concreter!
De Marketingcommunicatie Fabriek beoordeelt je marketingcommunicatie. Van organisatie tot campagnes. Ontdek het grotere plaatje. Staar je niet blind op de details.
Cognitieve bias of biases. Domme denkfouten van mensen. Hoe werken ze? En wat zijn de 12 bekendste. Ontdek het zelf.
115 communicatiemiddelen. Bekijk hét complete overzicht communicatiemiddelen. Inclusief heldere voorbeelden. Welke kies jij?

Vul het formulier in. Dan overleggen we over de mogelijkheden. Bellen kan naar 06 – 42082950.
"*" geeft vereiste velden aan

Ontvang de slimste nieuwsbrief over marketing en communicatie • 12 x per jaar • Verbeter je marketing
"*" geeft vereiste velden aan
10 x p.j. • strategisch & praktisch inzicht • schrijf je in
"*" geeft vereiste velden aan