Wel of geen persbericht?

Moet je een persbericht inzetten als communicatiemiddel? Of loop je het risico dat je reclame als nieuws probeert weg te zetten, en dat je op 1-0 achterstand komt bij journalisten. Je checkt het eenvoudig via het Persbericht-model.

Wel of geen persbericht - model

Wel of geen persbericht. Doe de check.

Is jouw nieuws geschikt als persbericht. Dat kun je checken via de volgende vijf punten.

  1. Innovatie – Ontwikkel iets met maatschappelijk nut of dat inspeelt op een relevante trend. Voorbeelden: medicijn tegen ernstige ziekten, technologie voor energie-opslag, of Deep Fake-gesprekken met wereldleiders. Ook niche-innovaties kunnen sectorspecifiek nieuwswaardig zijn.
  2. Onderzoek – Zet onderzoek in dat antwoord geeft op relevante problemen. Timing is essentieel. Publiceer bij voorkeur wanneer het onderwerp al in de media speelt.
  3. Inzicht via data – Analyseer bedrijfsdata en maak er nieuwswaardig materiaal van. Voorbeelden: ANWB over pechstatistieken van elektrische auto’s, of Young Capital over zomerbaantjes.
  4. Opinie – Een mening geven werkt vooral voor grote merken of kleine merken met influencer-status. Voorbeeld: Lego’s pride-collectie. Voor kleine mkb’ers is dit moeilijker omdat hun merk landelijk nog niet relevant genoeg is.
  5. Ludiek nieuws (omdenken) – Bedenk verrassende invalshoeken of nieuwe perspectieven. Voorbeeld: de crompouce of winkelketen Zeeman die diamanten verkoopt
persberichten headlines

‘Nieuwswaardig’ nieuws

Je nieuws moet dus nieuwswaardig zijn? Maar wat is dat precies: ‘nieuwswaardig’ nieuwst?

Een landelijke krant heeft een andere definitie van nieuws dan een vak-magazine over kapsels, hypotheken of vee. De journalist of editor van een krant, magazine of website bepaalt wat hij of zij beoordeelt als nieuws.

De journalist is de kritische filter die bepaalt of iets wel of geen nieuws is.

Wie verstuurt het persbericht?

Het is ook erg belangrijk wie het bericht verstuurt. Stel: een journalist heeft informatie nodig rondom een medicijn. Wie kiest de journalist als bron?

  • Ministerie van VWS (overheid)
  • Het RIVM (semi-overheid)
  • Het UMC Utrecht (ziekenhuis)
  • Pfizer (medicijn-fabrikant)

De journalist kiest meestal meerdere bronnen. Maar als het even kan wordt Pfizer vermeden. Liever geen bedrijf.

Als bedrijf nieuws bij journalisten onder de aandacht brengen is gewoon heel erg lastig.

Pas op: dit is géén persbericht

Wees als organisatie kritisch op je eigen ‘nieuws’. De volgende onderwerpen zijn niet geschikt als persbericht! Ze hebben geen maatschappelijke relevantie voor de lezer.

  1.  Nieuw bedrijf opgericht – Geen nieuwswaarde. Het bedrijf moet eerst z’n maatschappelijke relevantie bewijzen.
  2. Nieuw product gelanceerd – Meer reclame dan nieuws. Hooguit interessant voor vakmagazines, mits écht innovatief.
  3. Bedrijf bestaat 40 jaar – Hooguit leuk voor de regio. Als je toonaangevend bent. Vraag je af: wat heeft de lezer eraan?
  4. Bedrijf wordt overgenomen – Geen nieuwswaarde, behalve mogelijk in de sector. Uitzondering voor corporates (Apple, Google, Shell).
  5. Samenwerking met BN’er – Hooguit vakpers. Voor de gemiddelde Nederlander niet relevant.

De Marketingcommunicatie Fabriek

De relevantie van persberichten binnen jouw organisatie beoordelen we bij Conversiewerkers via de Marketingcommunicatie Fabriek.

Ontdek hoe de Fabriek werkt

 

Deel dit artikel
Kopieer link

Vrijblijvend kennismaken 👇

Vul het formulier in. Dan overleggen we over de mogelijkheden. Bellen kan naar 06 – 42082950.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak jezelf slimmer

Ik ben Olaf van Conversiewerkers Ik snap veel van marketing, communicatie, content en AI. Mijn inzicht deel ik met jou. 10 x per jaar.

Meld je gratis aan!

Toch niet leuk? In 1 klik ben je uitgeschreven.

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.