Het recency effect: zo zet jij het slim in als marketeer

Mensen onthouden de meest recente informatie het best. Dat heeft alles te maken met het recency effect. Een effect dat je als marketeer op meerdere manieren in je voordeel kunt laten werken! We leggen je uit hoe.

Wat is het recency effect?

Het recency effect betekent dat de meest recente informatie blijft hangen. Oftewel: de informatie die we als laatst hebben gehoord of gelezen.

Je geheugen heeft niet de capaciteit om álle informatie te onthouden. Dus wat doet je brein? Het slaat vooral de laatste informatie op.

Kijk maar naar de wetenschap…

Dat dit effect bestaat, laat ook de wetenschap zien. In diverse onderzoeken moesten proefpersonen reeksen woorden en getallen onthouden. Wat bleek? Getallen en woorden aan het begin en eind van de reeks worden beter onthouden.

…En naar de praktijk

Dit geldt ook voor reclames en advertenties. Reclames aan het eind of begin van een reclameblok blijven beter hangen. Daarom zijn reclames aan het begin of eind van een blok duurder.

recency effect voorbeeld tv reclame

Oorzaken recency effect

Er zijn drie mogelijke verklaringen voor het recency effect:

  1. Onze beperkte geheugencapaciteit
  2. Concurrerende informatie
  3. Onze aandachtsspanne

1. Beperkte geheugencapaciteit

Je kortetermijngeheugen kan maar een beetje informatie opslaan. Informatie die je als laatste leest of hoort, blijft langer beschikbaar in je kortetermijngeheugen. Ook kun je die informatie makkelijker ophalen uit je geheugen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse onderzoekers Duncan en Murdock.

2. Concurrerende informatie

Informatie die in het midden staat, moet het opnemen tegen informatie ervoor en erna.

De laatste informatie concurreert niet met informatie erna. Daarom kun je je hier beter op focussen.

voorbeeld primacy effect

3. De aandachtsspanne

Een laatste verklaring gaat over focus. Om informatie te kunnen onthouden, moet je gefocust zijn. Je kunt je aandacht er beter bij houden aan het eind van een lijst. In het begin ben je nog oplettend; in het midden verlies je je focus deels. Later heb je je aandacht er weer bij.

Dat blijkt ook uit onderzoek. Je besteedt minder tijd aan het lezen van items in het midden van een lijst dan aan het laatste item.

Dus: wat betekent dat?

Het recency effect leidt tot één belangrijk advies:

Zet de belangrijkste informatie aan het eind. In teksten, folders, opsommingen, etc.

 

Máár…

Het recency effect werkt niet altijd. Het effect werkt alleen als iemand de lijst kan herhalen. Dat blijkt uit onderzoek van Glanzer en Cunitz.

  • Eén groep proefpersonen moest woorden onmiddellijk opdreunen nadat ze de lijst hadden bekeken.
  • De andere groep mocht 30 seconden teruglezen voordat ze de woorden opnoemden.

Hieruit bleek  dat het recency effect verdween bij de groep die géén oefentijd kreeg.

onthouden

Niet altijd even sterk

En dan is er nog iets. Het recency effect is niet altijd even sterk. Dat verschilt per situatie, per uiting en per persoon. Som jij vijf dingen op en is het laatste ding heel opvallend of overtuigend? Vooral dan zal het recency effect sterk zijn.

Kijk eens naar onderstaande opsomming.

  • Wij maken jouw merk zichtbaar
  • We bouwen strategische sites
  • We bedenken marketingplannen
  • We schrijven jouw SEO-teksten
  • We doen dat alles met een grote lach

Hier is de vijfde zin duidelijk anders dan de andere vier zinnen in het rijtje. Daardoor onthoud je die beter dan het eerste punt uit de opsomming.

 

Voorbeelden van het recency effect

In de praktijk zie je het effect op allerlei manieren terug.

  • Informatie die we als laatst horen, laten we zwaarder meewegen bij productbeslissingen.
  • Bij opsommingen blijft het laatste punt beter hangen.
  • Van presentaties onthouden we vooral wat iemand aan het begin of eind heeft verteld. Het middenstuk vergeten we sneller.

Opsommingen

Verder laten opsommingen dit effect in actie zien. Het advies luidt: eindig met een net zo krachtig punt als waar je mee begint.

Dat doet Coolblue goed in hun lijstje met pluspunten als je ‘verloningskoning(in)’ bij het bedrijf wordt.

  • Ze beginnen met een zwaarwegend punt voor iedereen: salaris.
  • Een ander zwaarwegend punt staat onderaan de lijst: een goede werksfeer.
  • Die twee belangrijke punten blijven je het meest bij.

 

Domme denkfouten bij klanten

Het recency effect is niet de enige denkfout van jouw klant. Download ons e-book en ontdek nog 9 denkfouten die jij als marketeer moet kennen.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Tips om het recency effect te gebruiken

Marketeers gebruiken het recency effect graag in de praktijk. Je kunt ze in je voordeel laten werken. Deze tips helpen je daarbij:

  1. Zet de kernboodschap aan het begin én eind. Dan is de kans groot dat mensen die onthouden.
  2. Zet de informatie die het minst belangrijk is, in het midden. Als mensen deze informatie vergeten, is dat oke.
  3. Gebruik een sterke call-to-action (oproep tot actie) aan het eind. Herhaal daarin je kernboodschap.

Benieuwd hoe dit voor jou kan werken?

Wij zijn Conversiewerkers. We bouwen websites, schrijven wervende SEO-teksten en ontwikkelen marketingstrategieën. Ook voor jouw merk. We werken met onder meer het Recency effect in ons achterhoofd. Nieuwsgierig? Overleg gerust hoe we jou kunnen helpen.

Deel dit artikel
Kopieer link

Jouw marketing en conversie verbeteren?

Neem contact op met Olaf van Conversiewerkers. Dan spreken we samen jouw marketingdoelen en conversiewensen door.

Kennismaken

Plan direct een kennismaking met Olaf.

Bel ons

Persoonlijk overleg over de opties via 085-1301818.

E-mail

Voor langere vragen die iets minder haast hebben.

Einde pagina. Bijna. Maar eerst nog even dit.

Nieuwsbrief afbeelding

10 x Marketing Insights

Meld je gratis aan voor 10 x Marketing Insights. Blijvend je marketing en conversie verbeteren.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.